Działający w epoce późnego renesansu mistrz madrygałów, Giaches de Wert, pochodził z Flandrii, ale sławę zdobył we Włoszech. Jego kompozycje miały wpływ na późniejsze dzieła Claudio Monteverdiego i innych kompozytorów wczesnego baroku.
De Wert skomponował ponad dwieście madrygałów zebranych w szesnaście ksiąg. Większość napisał na pięć głosów, nieliczne na cztery, sześć lub siedem głosów. Brytyjski zespół wokalny Stile Antico, złożony z dwunastu śpiewaków i śpiewaczek, sięgnął po wcześniejsze, mniej znane utwory Giaches de Werta - religijne motety. Ta forma rozwijała się dynamicznie w środowiskach uniwersytetów i na dworach epoki renesansu, ewoluując w stronę tematyki świeckiej.
Album "Divine Theatre" otwiera pięciogłosowy motet "Gaudete in Domino" nasycony podniosłym, radosnym nastrojem. Żałosny charakter ma motet "Hoc enim sentite in vobis". Zachwycające kontrasty głosów basowych i sopranów otwierają utwór "Vox in Rama audita est". Kolejne głosy potęgują uczucie żalu i cierpienia.
Pełne siedem głosów słyszymy w motecie "Egressus Jesus", który płynie łagodnie mimo dużego ładunku emocji. Bogactwo renesansowej polifonii prezentuje "Peccavi super numerum". Gdyby nie zamożni patroni Giachesa de Werta, sztuka motetów, a następnie madrygałów, nie byłaby tak imponująca.
Marek Dusza
HARMONIA MUNDI/CMD