Szwajcarski wiolonczelista Thomas Demenga, uczeń Mścisława Rostropowicza, studiował też w prestiżowej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Jest uznanym wykonawcą dzieł barokowych, klasycznych, romantycznych - m.in. Chopina i współczesnych, w tym Witolda Lutosławskiego - a także komponuje. Od 2011 r. jest dyrektorem artystycznym Kammerorchesters Camerata Zürich.
Muzyk ma w swym dorobku wiele prawykonań. W ECM New Series wydał dwadzieścia albumów z różnorodnym repertuarem, ale to muzyce Jana Sebastiana Bacha poświęcił wnikliwe studia. Ich rezultatem jest nagranie sześciu Suit na wiolonczelę: BWV 1007–1012. Thomas Demenga zaczął grywać te utwory już w młodości, a przez lata doskonalił sztukę wykonawczą wzbogaconą o wiedzę na temat innych interpretacji, możliwych intencji kompozytora i wymagań epoki.
Pierwszych nagrań dla ECM-u dokonał w latach 1986 - 2002, ale były rozrzucone po kilku albumach. Teraz w Hans Huber Saal w Bazylei dokonał defi nitywnej interpretacji Suit, a krytycy podkreślają, że wykonał je ze szczególnym zrozumieniem i niezwykle przekonująco. Z pozycji słuchacza, miłośnika muzyki baroku zauważę, że Thomas Demenga przeniósł muzykę Bacha do współczesności, odnalazł w niej uniwersalne emocje i podkreślił pięknym brzmieniem wiolonczeli.
Cecylia Hofman
ECM/UNIVERSAL