Węgierski kompozytor Bela Barók stawiał twórczość Claude`a Debussy`ego na równi z dziełami Bacha i Beethovena, każdemu z nich przypisując inne zasługi dla muzyki. Debussy był mistrzem harmonii, jego zamiłowanie do niekonwencjonalnych skal muzycznych, zainteresowanie muzyką Orientu, żywa kolorystyka i bogata faktura uczyniła jego kompozycje atrakcyjnymi już w momencie premier na przełomie XIX i XX w. Do dziś wykonywane są z upodobaniem przez kolejne pokolenia muzyków.
Pianista i dyrygent Daniel Barenboim zasiadł do fortepianu, by nagrać sześć miniatur z różnych okresów twórczości francuskiego impresjonisty. Zaś główną część albumu „Claude Debussy” stanowią interpretacje dwunastu Preludiów, które zostały nagrane 20 lat temu.
Trzy urokliwe miniatury fortepianowe Estampes powstały w 1903 r. Fragment Suite Bergamasque, a właściwie jej część trzecia Clair de lune, ma ujmująco romantyczny nastrój, który Barenboim tworzy z upodobaniem znawcy ludzkich uczuć, subtelnie oddając ich niuanse.
Dwanaście Preludiów ukazuje istotę twórczości Debussy`ego, wybitnego kolorysty dysponującego szeroką paletą barw i odcieni, które Barenboim ukazuje niczym Monet, nasycając je tajemniczym światłem energicznych akordów. Można tę płytę zapętlić i słuchać jej bez przerwy.
Cacylia Hofman
DEUTSCHE GRAMMOPHON/UNIVERSAL