Zadziwiająca architekturą Art Tower w Mito, w Japonii, mieści centrum kultury, nad którym wybudowano wieżę w kształcie spirali Boerdijka-Coxetera, złożonej z czworościanów, z których każdy jest niepowtarzalny. Akustykę sali koncertowej zaprojektowała słynąca z uzyskiwania wspaniałych walorów dźwiękowych firma Nagata Acoustics. W tej sali doszło do wyjątkowego spotkania.
W maju 2017 r. po raz pierwszy dokonali wspólnych nagrań wybitni artyści: pianistka Martha Argerich i dyrygent Seiji Ozawa, którzy wykonali razem I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 Ludwiga van Beethovena. Cztery miesiące wcześniej w tej samej sali Ozawa i Mito Chamber Orchestra nagrali I Symfonię C-dur op. 21. Oba utwory złożyły się na beethovenowski album, hołd dla młodzieńczego wigoru ambitnego kompozytora i pianisty podbijającego Wiedeń.
Beethoven przybył do Wiednia w 1792 r. by uczyć się u Haydna. I Koncert fortepianowy i I Symfonia mają cechy klasycystyczne, co obrazuje jego fascynację twórczością Mozarta, jednak młody Beethoven zaznaczył już swój indywidualizm. Ozawa podkreślił dynamiczne momenty symfonii, cyzelując jej środkowe części. Koncert fortepianowy otrzymał zaś frenetyczne oklaski publiczności, co było nagrodą dla pianistki i dyrygenta, którzy spotkali się po blisko 40 latach przerwy.
Cecylia Hofman
DECCA/UNIVERSAL