Pierwsza opera pastoralna George`a Friderica Händla z tekstem w języku angielskim została wystawiona po raz pierwszy w 1718 r. Była najpopularniejszym dziełem dramatycznym Händla i często adaptowanym m.in. przez Mozarta w 1788 r. Szkocki zespół Dunedin Consort & Players zarejestrował oryginalną wersję opery zwaną "Cannons House" od pałacu i ogrodów księcia Chandos, gdzie miała swoją premierę i gdzie Handel był kompozytorem-rezydentem.
Dzieło zalicza się do tzw. masek, angielskiej odmiany oper pisanych na wzór włoskich, jednak mniej sformalizowanych i cechujących się naturalnością. Maska łączy elementy pantomimy, tańca, deklamacji i śpiewu, pozbawiona jest natomiast arii w stylu włoskim. Nagranie brytyjskich artystów pod kierunkiem Johna Butta zyskało uznanie krytyków już w 2009 r., otrzymując nagrody za album miesiąca i dochodząc do finału dorocznych nagród radia Classic FM.
Nagranie cechuje świeżość i spontanicznie radosne partie wokalne. Balans pomiędzy chórem, solistami i zespołem akompaniującym sprawia, że brzmienie jest zrelaksowane. Nagrania "Händel: Acis & Galatea" dokonano w Greyfriars Kirk w Edynburgu w 2008 r. Warto sięgnąć po to wznowienie i wzbogacić kolekcję muzyki baroku o dzieło, które bawiło i wzruszało słuchaczy niezmiennie przez trzysta lat.
Cecylia Hofman
LINN RECORDS/CMD