Historia tego albumu zaczęła się pięćdziesiąt lat temu, kiedy Jean Lionette z Centrum Muzyki Baroku w Wersalu przeszukiwał archiwa watykańskie w poszukiwaniu manuskryptów muzyki dawnej. Natrafił na kilka interesujących pozycji i godzinami je przepisywał. Wtedy nie było kserokopiarek, a dzieł nie można było wynieść poza archiwum.
Po latach zainteresował tymi dziełami Herve Niqueta, dyrygenta chóralnego, organisty, założyciela francuskiego zespołu muzyki dawnej Le Concert Spirituel (1987). Tak w jego ręce trafiło trzysta ręcznie przepisanych arkuszy nut dzieł włoskich mistrzów wczesnego baroku, w tym Orazio Benevolo, genialnego twórcy monumentalnych mszy wielogłosowych korzystającego z osiągnięć renesansu.
Benevolo pisał msze na różne obsady głosów - od trzech do 16, a rekordową była Missa Salisburgensis na 51 głosów. Album nagrany przez ogromy chór Le Concert Spirituel zawiera kilka części Missa si Deus Pro Nobis, a na zakończenie słyszymy monumentalny Magnificat rozpisany na 16 głosów.
W repertuarze znalazły się także utwory innych włoskich kompozytorów: Monteverdiego, Palestriny i Frescobaldiego. Ich religijne utwory znakomicie uzupełniają muzykę Orazio Benevolo, wzniosłą, znakomicie zaaranżowaną na głosy, poruszającą.
Marek Dusza
Alpha Classics/CMD