W kościele pw. św. Wawrzyńca w Wołowie (opodal Wrocławia) znajdują się zabytkowe organy pochodzące z początku XVIII wieku, z warsztatu jednego z najwybitniejszych budowniczych śląskich Adama Horatio Caspariniego. Mimo modyfikacji w XIX w., instrument spełnia wymogi bardzo ortodoksyjnej literatury barokowej, w tym dzieł Bacha. Tu od 18 lat odbywa się Festiwal Organowy Cantus Organi, którego szefem artystycznym jest profesor AM we Wrocławiu, Piotr Rojek.
Organista wybrał instrument w Wołowie do własnych nagrań. Album zawierający opracowania dzieł lub ich fragmentów na trąbkę i organy zrealizował razem z profesorem tej samej uczelni, wykształconym w Mińsku i pochodzącym z Białorusi - Igorem Cecocho. Artyści sięgnęli po utwory z najbardziej znanych Bachowskich zbiorów, zaaranżowali je na swoje koronne instrumenty, wykorzystując transkrypcje tych dzieł. Znając doskonale możliwości trąbki oraz organów z Wołowa, zaprezentowali różnorodny recital złożony z preludiów i fragmentów kantat.
Na płycie "J.S. Bach: opracowania na trąbkę i organy" usłyszymy brawurowe interpretacje tak znanych tematów, jak: "Jesu, meineFreude”, Toccata i fuga d-moll, "Wachet auf, ruft uns die Stimme” czy Arioso z Kantaty BWV 156. Barokowe organy i łagodna trąbka współbrzmią wprost zachwycająco, a kościół tworzy idealną aurę dla tej wzniosłej muzyki sakralnej.
Marek Dusza
DUX