Trzy koncerty J.S. Bacha na dwa klawesyny i orkiestrę smyczkową pochodzą z okresu działalności w Kothen i w Lipsku. Należą do repertuaru, który tworzył m.in. dla studenckiej orkiestry Collegium Musicum, której był dyrektorem i regularnie występował ze swoimi uczniami w roli dyrygenta i solisty na koncertach w kawiarni Zimmermanna.
Drugą solową partię często wykonywali jego synowie. Koncert na dwa klawesyny c-moll BWV 1062 jest przearanżowaną wersją Koncertu na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 i dlatego nazywany Koncertem Podwójnym.
Należy do ulubionych dzieł wirtuozów obu instrumentów głównie dzięki melodyjnej części środkowej Andante e piano. Kanadyjski klawesynista Olivier Fortin, założyciel zespołu Ensemble Masques i Emmanuel Frankenberg specjalizują się w muzyce dawnej.
W nagraniu dokonanym w kaplicy przy szpitalu położniczym Notre Dame de Bon Secours w Paryżu prowadzą dialog wirtuozów, znawców i miłośników muzyki J.S. Bacha. Przeszywające powietrze ostre dźwięki klawesynów wybijają się ponad stonowany akompaniament barokowego kwartetu smyczkowego.
Uzupełnieniem koncertów na dwa klawesyny jest Preludium i Fuga es-dur BWV 552 w oryginale napisane na organy, ale tu słuchamy XIX-wiecznej transkrypcji na dwa klawesyny, co pozwala zachwycić się wyrafinowaną polifonią Bacha.
Marek Dusza
Alpha Classics/CMD