Za zmiany na charakterystyce najmniej odpowiedzialna jest sama tkanina maskownicy - jest ona zwykle bardzo transparentna akustycznie, przynajmniej w niewielkim zakresie kątów wokół osi głównej.
Większy wpływa ma ramka maskownicy, na której wewnętrznych krawędziach ("widocznych" od strony głośników) powstają odbicia fal, następnie interferujące z falami biegnącymi bezpośrednio od głośników, co ostatecznie powoduje nierównomierności na charakterystyce przetwarzania, skupiające się w pasmie średnio-wysokotonowym, najczęściej w postaci kilku górek i dołków w zakresie kilku kHz.
Rozłożenie i wysokość tych zmian może być różne, w zależności od geometrii ramki, a ich wpływ na brzmienie zależy też od "wyjściowego" kształtu charakterystyki - czy pierwotnie był on gładki, czy też pofalowany. W pewnych, ale rzadkich przypadkach trudno powiedzieć, która charakterystyka jest ładniejsza, z maskownicą czy bez; najczęściej jednak maskownica pogarsza sytuację, chociaż mamy prawo samodzielnie osądzić, czy w zawiązku z tym zostanie ona skazana na banicję.