Jakie kwestie techniczne decydują o tym, że amplitunery wielokanałowe nie dostarczają tak dobrego dźwięku stereo, jak tradycyjne wzmacniacze dwukanałowe?

Stereo, wzmacniacze

Nie decydują o tym problemy tylko techniczne, ale raczej techniczno-ekonomiczne. W ramach amplitunera wielokanałowego otrzymujemy nie dwie, ale pięć, sześć, a nawet siedem końcówek mocy, a do tego dekodery, znacznie więcej terminali przyłączeniowych, autokalibrację z mikrofonem, nawet tuner radiowy... a nic za darmo.

W tej sytuacji jakość pojedynczej końcówki mocy, odpowiedzialnej za brzmienie jednego kanału, nie może być tak wysoka, jak we wzmacniaczu dwukanałowym, którego konstrukcja skupia się na tym, co potrzebne do słuchania stereofonicznego. Takie porównanie ma oczywiści sens tylko w kontekście określonej, podobnej ceny obydwu urządzeń.

Wysokiej klasy amplituner wielokanałowy może mieć końcówki mocy lepsze niż tani wzmacniacz stereofoniczny, czy wówczas jego dźwięk stereofoniczny również będzie lepszy? Też niekonieczne, bo sposób prowadzenia sygnału przez skomplikowany i nafaszerowany obwodami amplituner zwykle naraża go na większe zakłócenia i szumy.

Na zdjęciu amplituner wielokanalowy SONY DA5700ES

 

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu