PRO-JECT USB Box

PRO-JECT USB Box
Płynący dźwięk

W opisie Pro-Ject USB Box, zamieszczonym w cenniku polskiego dystrybutora, czytamy: "zewnętrzna karta dźwiękowa". Pewnie dlatego, że w tym "boksie" mamy tylko wejście USB. Myślę jednak, że to nieścisłość - karta dźwiękowa to urządzenie z własnym oprogramowaniem, otwieranym na ekranie komputera, z wejściami i wyjściami. USB Box ma zaś jedynie odbiornik USB, który samodzielnie instaluje sterownik. Nic się w nim nie da zmienić, nic dopasować. To "zwykły" DAC.

Pro-Ject USB Box to jedno z najtańszych urządzeń serii Box Design. Dzięki wsparciu w postaci sprzedaży droższych komponentów tej serii, udało się nawet w jego przypadku zachować tę samą, całkiem solidną obudowę. Front jest aluminiowy, reszta ze stali niemagnetycznej. To rzeczywiście małe "pudełeczko", ale całkiem ciężkie. Z tyłu mamy tylko jedno wejście - USB, typu mini A. Wyjście analogowe klasycznie - na parze RCA. Nie ma żadnego gniazda zasilacza, a to dlatego, że zasilanie pobierane jest z gniazda USB. Dostępne jest w nim napięcie 5 V i natężenie do 600 mA.

Wewnątrz Pro-Ject USB Box mamy tylko dwa układy aktywne - odbiornik oraz buforujący wyjście scalaczek. Zapotrzebowanie na moc nie jest więc specjalnie wygórowane. Odbiornik, będący także dekoderem USB, to Burr-Brown PCM2702E, niezbyt nowy i ograniczony niemal z każdej strony. Materiały firmowe opisują go jako: "16-Bit Stereo Digital-To-Analog Converter with USB Interface". Jest to bowiem przetwornik C/A o wartościach granicznych 16 bitów i częstotliwości próbkowania 48 kHz, z SNR na poziomie 105 dB, zintegrowany z interfejsem USB 1.0. Układ ten ma zegar, obok widać jednak - niezbędny - oscylator 12 MHz.

Stąd krótkimi ścieżkami trafiamy do układu wyjściowego - małego scalaczka Analog Devices AD823A. Ten układ jest może i mały, ale ma bardzo dobrą reputację. Jedną z jego zalet, z których tu skorzystano - oprócz bardzo wysokiej częstotliwości granicznej - jest bardzo niski pobór mocy. Wszystkie elementy, w tym oporniki i kondensatory, nalutowano w technice SMD. Oprócz… dwóch, bardzo ładnych, stosunkowo drogich, kondensatorów polipropylenowych Wima, sprzęgających urządzenie ze światem zewnętrznym.

Skromny, prosty układ z bardzo krótką ścieżką sygnału. Jego ograniczeniem jest sam DAC, ale w tej cenie nie ma się czego wstydzić.

Brzmienie

Po podłączeniu Proj-Ject USB Box do komputera w okienku dialogowym tego ostatniego pojawia się informacja o automatycznym zainstalowaniu sterownika i o tym, że podłączyliśmy: "Burr- Brown PCM2702". Wyświetla się więc nie nazwa urządzenia, a nazwa czipu odbiornika USB, pokazując, że niczego w jego oprogramowaniu nie zmieniano.

Znając zewnętrzne karty dźwiękowe z wielu poziomów cenowych, a także wiedząc, co oferują wejścia USB w większości przetworników C/A, byłem mile zaskoczony tym, co popłynęło z głośników.

Dźwięk był otwarty i całkiem dynamiczny. To ostatnie zależało w dużej mierze od rodzaju sygnału, jednak generalnie było to znacznie lepsze granie niż mogłem się spodziewać z tego typu USB. Bo dźwięk "płynął", nie miałem wrażenia stłamszenia i zdołowania. Dźwięk był świeży, bezpośredni. Najlepiej grać pliki skopiowane z CD, tj. 16/44,1. Odbiornik Burr- Browna PCM2702 jest ograniczony do sygnału 16/48, każdy inny zamieniany jest w komputerze właśnie do tych wartości.

Ponieważ mam dużo plików wysokiej rozdzielczości, od nich zacząłem odsłuch. I mam wrażenie, że ich konwersja nie była zbyt udana, często słyszałem zniekształcenia podobne do przesterowania, niezależne od tego, jaki poziom siły głosu miałem ustawiony w komputerze. Przy plikach 16/44,1 nie miałem z tym żadnego kłopotu. Ani z MP3.

Wojciech Pacuła

PRO-JECT USB Box

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Bity / częstotliwość | 16/48
  • Słuchawki Tak
  • Wyjścia analogowe RCA
 
 

Podstawowe dane

  • 445 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mała, ale solidna obudowa. Prościutki układ o skromnych możliwościach.
  • Funkcjonalność: Tylko jedno wejście, brak jakiejkolwiek sygnalizacji o synchronizacji ze źródłem, tylko sygnały do 16/48.
  • Brzmienie: Otwarte i płynne – zaskakująco dobre, jak na taką konstrukcję.
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

WADIA di322

WADIA
di322

Cena: 12 900 zł

CARY DAC 100

CARY
DAC 100

Cena: 11 000 zł

CHORD ELECTRONICS Mojo

CHORD ELECTRONICS
Mojo

Cena: 2 500 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio