PRO-JECT USB Box

PRO-JECT USB Box

W opisie Pro-Ject USB Box, zamieszczonym w cenniku polskiego dystrybutora, czytamy: "zewnętrzna karta dźwiękowa". Pewnie dlatego, że w tym "boksie" mamy tylko wejście USB. Myślę jednak, że to nieścisłość - karta dźwiękowa to urządzenie z własnym oprogramowaniem, otwieranym na ekranie komputera, z wejściami i wyjściami. USB Box ma zaś jedynie odbiornik USB, który samodzielnie instaluje sterownik. Nic się w nim nie da zmienić, nic dopasować. To "zwykły" DAC.

Pro-Ject USB Box to jedno z najtańszych urządzeń serii Box Design. Dzięki wsparciu w postaci sprzedaży droższych komponentów tej serii, udało się nawet w jego przypadku zachować tę samą, całkiem solidną obudowę. Front jest aluminiowy, reszta ze stali niemagnetycznej. To rzeczywiście małe "pudełeczko", ale całkiem ciężkie. Z tyłu mamy tylko jedno wejście - USB, typu mini A. Wyjście analogowe klasycznie - na parze RCA. Nie ma żadnego gniazda zasilacza, a to dlatego, że zasilanie pobierane jest z gniazda USB. Dostępne jest w nim napięcie 5 V i natężenie do 600 mA.

Wewnątrz Pro-Ject USB Box mamy tylko dwa układy aktywne - odbiornik oraz buforujący wyjście scalaczek. Zapotrzebowanie na moc nie jest więc specjalnie wygórowane. Odbiornik, będący także dekoderem USB, to Burr-Brown PCM2702E, niezbyt nowy i ograniczony niemal z każdej strony. Materiały firmowe opisują go jako: "16-Bit Stereo Digital-To-Analog Converter with USB Interface". Jest to bowiem przetwornik C/A o wartościach granicznych 16 bitów i częstotliwości próbkowania 48 kHz, z SNR na poziomie 105 dB, zintegrowany z interfejsem USB 1.0. Układ ten ma zegar, obok widać jednak - niezbędny - oscylator 12 MHz.

Stąd krótkimi ścieżkami trafiamy do układu wyjściowego - małego scalaczka Analog Devices AD823A. Ten układ jest może i mały, ale ma bardzo dobrą reputację. Jedną z jego zalet, z których tu skorzystano - oprócz bardzo wysokiej częstotliwości granicznej - jest bardzo niski pobór mocy. Wszystkie elementy, w tym oporniki i kondensatory, nalutowano w technice SMD. Oprócz… dwóch, bardzo ładnych, stosunkowo drogich, kondensatorów polipropylenowych Wima, sprzęgających urządzenie ze światem zewnętrznym.

Skromny, prosty układ z bardzo krótką ścieżką sygnału. Jego ograniczeniem jest sam DAC, ale w tej cenie nie ma się czego wstydzić.

Brzmienie

Po podłączeniu Proj-Ject USB Box do komputera w okienku dialogowym tego ostatniego pojawia się informacja o automatycznym zainstalowaniu sterownika i o tym, że podłączyliśmy: "Burr- Brown PCM2702". Wyświetla się więc nie nazwa urządzenia, a nazwa czipu odbiornika USB, pokazując, że niczego w jego oprogramowaniu nie zmieniano.

Znając zewnętrzne karty dźwiękowe z wielu poziomów cenowych, a także wiedząc, co oferują wejścia USB w większości przetworników C/A, byłem mile zaskoczony tym, co popłynęło z głośników.

Dźwięk był otwarty i całkiem dynamiczny. To ostatnie zależało w dużej mierze od rodzaju sygnału, jednak generalnie było to znacznie lepsze granie niż mogłem się spodziewać z tego typu USB. Bo dźwięk "płynął", nie miałem wrażenia stłamszenia i zdołowania. Dźwięk był świeży, bezpośredni. Najlepiej grać pliki skopiowane z CD, tj. 16/44,1. Odbiornik Burr- Browna PCM2702 jest ograniczony do sygnału 16/48, każdy inny zamieniany jest w komputerze właśnie do tych wartości.

Ponieważ mam dużo plików wysokiej rozdzielczości, od nich zacząłem odsłuch. I mam wrażenie, że ich konwersja nie była zbyt udana, często słyszałem zniekształcenia podobne do przesterowania, niezależne od tego, jaki poziom siły głosu miałem ustawiony w komputerze. Przy plikach 16/44,1 nie miałem z tym żadnego kłopotu. Ani z MP3.

Wojciech Pacuła

PRO-JECT USB Box

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Bity / częstotliwość | 16/48
  • Słuchawki Tak
  • Wyjścia analogowe RCA
 
 

Podstawowe dane

  • 445 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mała, ale solidna obudowa. Prościutki układ o skromnych możliwościach.
  • Funkcjonalność: Tylko jedno wejście, brak jakiejkolwiek sygnalizacji o synchronizacji ze źródłem, tylko sygnały do 16/48.
  • Brzmienie: Otwarte i płynne – zaskakująco dobre, jak na taką konstrukcję.
NUFORCE DAC-80

NUFORCE
DAC-80

Cena: 3 400 zł

ROTEL RDD-1580

ROTEL
RDD-1580

Cena: 3 400 zł

IFI AUDIO iDAC2+iUSB3.0

IFI AUDIO
iDAC2+iUSB3.0

Cena: 3 600 zł

Audio - kwiecień 2017

Strefa Magazynu

Audio 4/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio