ADVANCE ACOUSTIC MDX-600

ADVANCE ACOUSTIC MDX-600

Firma Advance Acoustic ma swój styl, może nie odkrywczy, ale rozpoznawalny i konsekwentny. Przednia ścianka jest podzielona na część środkową, srebrną, i dwie czarne po bokach. Nie inaczej wygląda to w najnowszym produkcie. Przetwornik MDX-600 został pokazany po raz pierwszy podczas wystawy IFA 2011 i zdobył sobie sympatię przede wszystkim ze względu na wyjątkową funkcjonalność: mnóstwo wejść i wyjść w najróżniejszych formatach, a także filtr cyfrowy przeznaczony do  "wzbogacenia" dźwięku formatów stratnych, takich jak AAC i mp3.

Advance Acoustic MDX-600 jest bardzo niski (7 cm z nóżkami), szerokość i głębokość są standardowe. Na srebrnej części aluminiowej ścianki przedniej umieszczono wszystkie przyciski i diody (a jest ich sporo), na czarnym fragmencie jest tylko jedno gniazdo - USB typu A (płaskie).

Patrząc od lewej strony, zobaczymy za mechanicznym wyłącznikiem sieciowym przycisk "Direct Path", a obok "Process". Pierwszemu towarzyszy jedna dioda, drugiemu - cztery oznaczone A, B, C, D. Z opisu wynika, że przeznaczone są do kompensacji braków dźwięku z plików mp3. Wpływają na: A - bas, B - przestrzeń, C - trójwymiarowość i D - detaliczność. Funkcję tę można też kompletnie wyłączyć. Na środku umieszczono diody wskazujące częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego (jest też 88,2 kHz). Po prawej stronie mamy trzy przyciski z diodami, którymi przełączamy wejścia. Co ciekawe, wejścia podzielono na trzy grupy - koaksjalne (x 3), optyczne (x 3) oraz AES/EBU wraz z USB.

Mamy więc z tyłu gniazd co niemiara. Zbalansowane wyjścia analogowe, liniowe XLR, niezbalansowane RCA, trzy wejścia koaksjalne RCA, trzy optyczne TOSLINK i jedno USB typu B (kwadratowe). Są też dwa wyjścia - RCA i TOSLINK. Wnętrze urządzenia na tym tle trochę zaskakuje - oczekujemy rozbuchanego układu, a tutaj tylko jedna malutka płytka, choć spory transformator toroidalny obok. Na wejściu USB widać układ Burr Browna PCM2903 - to interfejs USB zintegrowany z przetwornikiem C/A. Został wprowadzony do sprzedaży w 2002 roku, więc ma swoje ograniczenia - górna częstotliwość próbkowania to 48 kHz, a długość słowa 16 bitów.

Szkoda, że nie zastosowano któregoś z nowszych układów 24/96. Po wybraniu wejścia sygnał trafi a do transformatora dopasowującego impedancję, a następnie do odbiornika cyfrowego Cirrus Logic CS8416 (takiego samego jak w Xindaku DAC9), akceptującego sygnały do 24/192. Obok znajduje się jeszcze nadajnik cyfrowy obsługujący wyjścia optyczne i elektryczne S/PDIF. Kość Yamahy YSS951 to programowalny układ LSI, najwyraźniej prowadzone są w nim operacje, o których mówiliśmy na wstępie (wybieramy jeden z czterech filtrów).

Brzmienie

Otwarty, konturowy, dość duży dźwięk - jego elementarne właściwości wydają się być na początku sprzeczne. Dźwięk obszerny, a jednoczenie nie do końca nasycony, scena dźwiękowa niespecjalnie głęboka, a fantastycznie słychać pogłosy...

Zwraca uwagę świetnie prowadzony, bardzo niski i mocny bas. Nie jest przesadzony, ale ma potężnego kopa. Advance Acoustic MDX-600 "wczuwa" się przy tym w naturę nagrania, różnicując bas z natury miękki i twardy. To szczególna umiejętność, bo zwykle mamy jakąś homogenizację, częściej rozmycie. Taki charakter dołu pasma powoduje, że dźwięk wydaje się duży, pełny - ale sama średnica jest już dość lekka, a góra znowu mocna.

Z niektórymi nagraniami może być nieco jazgotliwie - szczególnie ze starszymi, w których nie przejmowano się wysokimi tonami. Dlatego wskazałbym na wzmacniacze lampowe jako na te, które ładnie to skorygują i zharmonizują.  Advance Acoustic MDX-600 to urządzenie grające bardzo dynamicznie. W "analizie" oferujące przede wszystkim świetnie wyekspediowany bas. Góra jest też mocna, lecz już nie tak szlachetna, a środek pozostaje delikatny, w cieniu skrajów pasma. Brzmienie jest więc modyfikowane, trudno mu przypisać wyrafinowanie i neutralność, lecz jako kompozycja ma swój sens. No i jest jeszcze ponadprzeciętna funkcjonalność niedrogiego przecież przetwornika - nie ma się czego czepiać!

Sercem przetwornika C/A jest Texas Instruments (dawniej Burr Brown) PCM1976 (24/192). Warto wspomnieć, że takie same układy, tyle że dwa na kanał, pracują w odtwarzaczu Accuphase DP-400. Wychodzi z niego sygnał zbalansowany i w takiej formie prowadzony jest aż do wyjść. W układzie widać ładne kondensatory polipropylenowe, oporniki są już jednak montowane w technice SMD.

Wydaje się, że wyjście sprzęgane jest nie przez DC-serwo, a przez kondensatory. Być może dlatego impedancja wyjściowa (podawana przez producenta) jest stosunkowo wysoka - to 10 kΩ. Warto więc zwrócić uwagę, z czym MDX będzie współpracować. Jeśli urządzenie ma impedancję wyjściową 10 kΩ, to minimalna impedancja wejściowa wzmacniacza powinna wynosić 100 kΩ.

Wojciech Pacuła

ADVANCE ACOUSTIC MDX-600

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Wejście cyfrowe 3xC, 3xO
  • Bity / częstotliwość 24/192
  • Słuchawki Nie
  • Wyjścia analogowe RCA,XLR
 
 

Podstawowe dane

  • 1 890 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Efektowna obudowa, dobre elementy, przyzwoity zasilacz – wygląda na droższy.
  • Funkcjonalność: Znakomita: 9 wejść, 2 wyjścia cyfrowe i 2 pary wyjść analogowych.
  • Brzmienie: Z mocnym dołem i górą, otwarte i dynamiczne.
NUFORCE DAC-80

NUFORCE
DAC-80

Cena: 3 400 zł

ROTEL RDD-1580

ROTEL
RDD-1580

Cena: 3 400 zł

IFI AUDIO iDAC2+iUSB3.0

IFI AUDIO
iDAC2+iUSB3.0

Cena: 3 600 zł

Audio - kwiecień 2017

Strefa Magazynu

Audio 3/2017

Wreszcie tanie kolumny. Dobre i niedrogie. Tak, to możliwe. Nie obiecujemy i nie raportujemy żadnych rekordów i najwyższego wyrafinowania, ale każda z pięciu...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio