ADVANCE ACOUSTIC MDX-600

ADVANCE ACOUSTIC MDX-600
Z mocnym basem 

Firma Advance Acoustic ma swój styl, może nie odkrywczy, ale rozpoznawalny i konsekwentny. Przednia ścianka jest podzielona na część środkową, srebrną, i dwie czarne po bokach. Nie inaczej wygląda to w najnowszym produkcie. Przetwornik MDX-600 został pokazany po raz pierwszy podczas wystawy IFA 2011 i zdobył sobie sympatię przede wszystkim ze względu na wyjątkową funkcjonalność: mnóstwo wejść i wyjść w najróżniejszych formatach, a także filtr cyfrowy przeznaczony do  "wzbogacenia" dźwięku formatów stratnych, takich jak AAC i mp3.

Advance Acoustic MDX-600 jest bardzo niski (7 cm z nóżkami), szerokość i głębokość są standardowe. Na srebrnej części aluminiowej ścianki przedniej umieszczono wszystkie przyciski i diody (a jest ich sporo), na czarnym fragmencie jest tylko jedno gniazdo - USB typu A (płaskie).

Patrząc od lewej strony, zobaczymy za mechanicznym wyłącznikiem sieciowym przycisk "Direct Path", a obok "Process". Pierwszemu towarzyszy jedna dioda, drugiemu - cztery oznaczone A, B, C, D. Z opisu wynika, że przeznaczone są do kompensacji braków dźwięku z plików mp3. Wpływają na: A - bas, B - przestrzeń, C - trójwymiarowość i D - detaliczność. Funkcję tę można też kompletnie wyłączyć. Na środku umieszczono diody wskazujące częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego (jest też 88,2 kHz). Po prawej stronie mamy trzy przyciski z diodami, którymi przełączamy wejścia. Co ciekawe, wejścia podzielono na trzy grupy - koaksjalne (x 3), optyczne (x 3) oraz AES/EBU wraz z USB.

Mamy więc z tyłu gniazd co niemiara. Zbalansowane wyjścia analogowe, liniowe XLR, niezbalansowane RCA, trzy wejścia koaksjalne RCA, trzy optyczne TOSLINK i jedno USB typu B (kwadratowe). Są też dwa wyjścia - RCA i TOSLINK. Wnętrze urządzenia na tym tle trochę zaskakuje - oczekujemy rozbuchanego układu, a tutaj tylko jedna malutka płytka, choć spory transformator toroidalny obok. Na wejściu USB widać układ Burr Browna PCM2903 - to interfejs USB zintegrowany z przetwornikiem C/A. Został wprowadzony do sprzedaży w 2002 roku, więc ma swoje ograniczenia - górna częstotliwość próbkowania to 48 kHz, a długość słowa 16 bitów.

Szkoda, że nie zastosowano któregoś z nowszych układów 24/96. Po wybraniu wejścia sygnał trafi a do transformatora dopasowującego impedancję, a następnie do odbiornika cyfrowego Cirrus Logic CS8416 (takiego samego jak w Xindaku DAC9), akceptującego sygnały do 24/192. Obok znajduje się jeszcze nadajnik cyfrowy obsługujący wyjścia optyczne i elektryczne S/PDIF. Kość Yamahy YSS951 to programowalny układ LSI, najwyraźniej prowadzone są w nim operacje, o których mówiliśmy na wstępie (wybieramy jeden z czterech filtrów).

Brzmienie

Otwarty, konturowy, dość duży dźwięk - jego elementarne właściwości wydają się być na początku sprzeczne. Dźwięk obszerny, a jednoczenie nie do końca nasycony, scena dźwiękowa niespecjalnie głęboka, a fantastycznie słychać pogłosy...

Zwraca uwagę świetnie prowadzony, bardzo niski i mocny bas. Nie jest przesadzony, ale ma potężnego kopa. Advance Acoustic MDX-600 "wczuwa" się przy tym w naturę nagrania, różnicując bas z natury miękki i twardy. To szczególna umiejętność, bo zwykle mamy jakąś homogenizację, częściej rozmycie. Taki charakter dołu pasma powoduje, że dźwięk wydaje się duży, pełny - ale sama średnica jest już dość lekka, a góra znowu mocna.

Z niektórymi nagraniami może być nieco jazgotliwie - szczególnie ze starszymi, w których nie przejmowano się wysokimi tonami. Dlatego wskazałbym na wzmacniacze lampowe jako na te, które ładnie to skorygują i zharmonizują.  Advance Acoustic MDX-600 to urządzenie grające bardzo dynamicznie. W "analizie" oferujące przede wszystkim świetnie wyekspediowany bas. Góra jest też mocna, lecz już nie tak szlachetna, a środek pozostaje delikatny, w cieniu skrajów pasma. Brzmienie jest więc modyfikowane, trudno mu przypisać wyrafinowanie i neutralność, lecz jako kompozycja ma swój sens. No i jest jeszcze ponadprzeciętna funkcjonalność niedrogiego przecież przetwornika - nie ma się czego czepiać!

Sercem przetwornika C/A jest Texas Instruments (dawniej Burr Brown) PCM1976 (24/192). Warto wspomnieć, że takie same układy, tyle że dwa na kanał, pracują w odtwarzaczu Accuphase DP-400. Wychodzi z niego sygnał zbalansowany i w takiej formie prowadzony jest aż do wyjść. W układzie widać ładne kondensatory polipropylenowe, oporniki są już jednak montowane w technice SMD.

Wydaje się, że wyjście sprzęgane jest nie przez DC-serwo, a przez kondensatory. Być może dlatego impedancja wyjściowa (podawana przez producenta) jest stosunkowo wysoka - to 10 kΩ. Warto więc zwrócić uwagę, z czym MDX będzie współpracować. Jeśli urządzenie ma impedancję wyjściową 10 kΩ, to minimalna impedancja wejściowa wzmacniacza powinna wynosić 100 kΩ.

Wojciech Pacuła

ADVANCE ACOUSTIC MDX-600

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Wejście cyfrowe 3xC, 3xO
  • Bity / częstotliwość 24/192
  • Słuchawki Nie
  • Wyjścia analogowe RCA,XLR
 
 

Podstawowe dane

  • 1 890 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Efektowna obudowa, dobre elementy, przyzwoity zasilacz – wygląda na droższy.
  • Funkcjonalność: Znakomita: 9 wejść, 2 wyjścia cyfrowe i 2 pary wyjść analogowych.
  • Brzmienie: Z mocnym dołem i górą, otwarte i dynamiczne.
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

WADIA di322

WADIA
di322

Cena: 12 900 zł

CARY DAC 100

CARY
DAC 100

Cena: 11 000 zł

CHORD ELECTRONICS Mojo

CHORD ELECTRONICS
Mojo

Cena: 2 500 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio