A Podolian Affair

KONSONANS RETRO
A Podolian Affair

Folk
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Konsonans Retro, czyli Współbrzmienie Przeszłości, to septet z Kodymy (regionu Odessy na Ukrainie), który dzielnie podtrzymuje tradycje orkiestr weselnych w tej części Europy. Przez pokolenia rodzina Baranovskich, stanowiąca trzon Konsonans Retro, muzykowała na okolicznych imprezach łącząc elementy folkloru Mołdawii, Podola, Ukrainy i Rosji, oraz rozpierzchniętych po tych krainach Cyganów i Żydów.
Konsonans Retro, czyli Współbrzmienie Przeszłości, to septet z Kodymy (regionu Odessy na Ukrainie), który dzielnie podtrzymuje tradycje orkiestr weselnych w tej części Europy. Przez pokolenia rodzina Baranovskich, stanowiąca trzon Konsonans Retro, muzykowała na okolicznych imprezach łącząc elementy folkloru Mołdawii, Podola, Ukrainy i Rosji, oraz rozpierzchniętych po tych krainach Cyganów i Żydów.

Niektórzy mieli szanse zapoznania sie z tym barwnym zespołem na Krakowskim Festiwalu Kultury Żydowskiej. Zwrotnym punktem w ich karierze było spotkanie berlińskiego saksofonisty-klarnecisty Christiana Dawida przed dwoma laty, który po przyłączeniu sie do nich zaaranżował cały materiał zawarty na niniejszym kompakcie, a sam bezbłędnie zespolił swoje instrumenty z dwiema trąbkami, puzonem, tubą, akordeonem, bębnem barabanem i perkusją. Dziewiętnaście tradycyjnych utworów stanowi próbkę tego, co formacja potrafi zagrać w ciągu całej nocy weselnej nie dając wytchnienia nogom i rozgrzewając dusze. Instrumentem wiodącym jest rześko i melodyjnie zawodzący klarnet, a chór łagodnych blaszanych dęciaków stanowi dlań wyśmienite tło.

Muzycy też podśpiewują; piosenka "Kurka chubaturka" jest znana w Polsce jako szlagier biesiadny z podobną treścią, lecz inną melodią. We wszystkim co proponuje Konsonans Retro uderza naturalność. Muzycy unikają karkołomnych popisów czując wyższość brzmienia kolektywu nad ewentualnym poklaskiem dla solisty, i chwała im za to.




GIGI DISTRIBUTION
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo