Elliott Sharp, awangardowy eksperymentator amerykański znany jest chyba wyłącznie z projektów o dużym ciężarze gatunkowym. Jego nie najłatwiejsza w percepcji muzyka posiada podbudowę matematyczno-przyrodniczą, bowiem Sharp znajduje szereg analogii między teoriami muzyki a nauk ścisłych.
W najnowszym projekcie zrealizowanym przez kwintet Carbon, niekonwencjonalnego gitarzystę wspomagają: Zeena Parkins na elektrycznej harfie, Marc Sloan na basie, Joseph Trump na perkusji i samplujący David Weinstein na syntezatorze. Dwa pierwsze utwory stanowią współczesne rozwinięcie konceptu Milesa Davisa wyrażonego na albumie "On the Corner"; silne i gęsto nałożone linie rytmiczne spychają jakby w tło instrumenty melodyczne, które grają wariacje wokół melodii. Muzyka nabiera pewnego oddechu w trzecim temacie o wyraźnie arabskich konotacjach, gdy Elliott Sharp udziela się na saksofonie sopranowym, tonem wijącym się niczym wąż. Kolejny temat kojarzy się ze swobodnym potraktowaniem kanonu kompozycji "Lark`s Tongue in Aspic" grupy King Crimson. Fizyczny termin "Fermion" przynosi temat łagodnie prowadzony przez harfę z obrazoburczą akcją gitary i basu na pierwszym planie. Ostry i inteligentny tumult.
Cezary Gumiński
INTAKT / GIGI