Elements of Truth

EMPIRICAL
Elements of Truth

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Młoda angielska formacja z niewątpliwymi ambicjami zawdzięcza swój mocny start Courtney`owi Pine`owi, który wyprodukował jej pierwszy album. Spotkał się on nie tylko z zainteresowaniem odbiorców, ale przede wszystkim z wysoką oceną krytyki.

Młoda angielska formacja z niewątpliwymi ambicjami zawdzięcza swój mocny start Courtney`owi Pine`owi, który wyprodukował jej pierwszy album. Spotkał się on nie tylko z zainteresowaniem odbiorców, ale przede wszystkim z wysoką oceną krytyki.

W ciągu sześciu lat istnienia Empirical zmieniał skład, lecz nie opuściła go wola kreatywności. Aktualnie kwartet: Tom Farmer - kontrabas, Nathaniel Facey - saksofon altowy, Shaney Forbes - perkusja i Lewis Wright - wibrafon, wspiera gość specjalny pianista George Fogel. Choć nie są to najpopularniejsi muzycy, ich umiejętności instrumentalne i zgranie budzą respekt. Stylistycznie starają się rozwijać wątek zapoczątkowany przez Erica Dolphy`ego na legendarnym albumie "Out To Lunch". Nieobce są im też osiągnięcia Steve`a Colemana w M-base`owym potraktowaniu warstwy harmoniczno-rytmicznej.

Pierwszoplanową postacią grupy Empirical jest Facey z wylewnym i dość ostrym tonem saksofonu, choć potrafi nieraz zaskoczyć liryczną frazą. Pięknie cieniują wywołane przez saksofon napięcie wibrafon, fortepian i kontrabas. Partie solowe tych ostatnich są pięknie klarowne poprzez swoją zwięzłość. Kompozycje zaproponowane przez członków zespołu na "Elements of Truth" charakteryzuje świeżość i nonkonformizm.


Naim / Decibel

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo