Będący już w słusznym wieku Portal należy do relatywnie
wąskiego grona ciągłych poszukiwaczy nowych
form, a renoma, jaką zyskał jako klarnecista, nie
tylko w jazzowych kręgach (jego grą zachwycali się też
Pierre Boulez i Luciano Berio), pozwala mu realizować
projekty z najznakomitszymi muzykami.
Portal upodobał sobie w ostatnich latach nagrywanie w Minneapolis,
gdzie często koncertuje, ale też ma pod ręką muzyków,
z którymi lubi tworzyć. To przedsięwzięcie zostało zrealizowane w dwóch składach: z białymi i z czarnymi
muzykami. W pierwszej grupie, oprócz Portala
udzielającego się również na klarnecie basowym oraz
na saksofonach altowym i sopranowym, Tony Malaby
gra na saksofonie tenorowym, Tony Hymas na instrumentach
klawiszowych, Erik Fratzke na gitarze basowej,
J.T. Bates na perkusji i Airto Moreira na perkusjonaliach.
W drugiej grupie ponownie Hymas, Jef L. Johnson
na gitarze, Sonny Thompson na gitarze basowej
i Michael Bland na perkusji (dwaj ostatni współpracują
od lat z Princem). Trudno określić, który skład jest
bardziej frapujący, bo przemieszane utwory działają
z jednakową siłą ekspresji. Oparta najczęściej na funkującym
podkładzie muzyka ma znaczny margines
swobody. Pełno tu odkrywczych harmonii, barwnych
współbrzmień, eleganckiego operowania dynamiką, finezyjnych
przejść, skutecznych wibracji i pięknych linii
melodycznych prowadzonych przez Portala przy
wsparciu saksofonu tenorowego. A sądząc z tytułu,
sprawcą dobrego nastroju były ptaki.
Cezary Gumiński
UNIVERSAL MUSIC