Jako duet Food (norweskiego perkusisty i angielskiego saksofonisty) funkcjonują od lat, zapraszając do gry w kwartecie różnych gości. Ten skład z norweskim trębaczem Nilsem P. Molvaerem i austriackim gitarzystą Christianem Fenneszem powstał z okazji festiwalu w Molde i występów klubowych, gdzie dokonano nagrań.
Zadbanie o oddanie bogactwa detali i eterycznej atmosfery koncertów zadbał po mistrzowsku przy stole mikserskim niezrównany Jan E. Kongshaug. Głównym atutem projektu są bowiem misterne sploty rozważnie układanych dźwięków w nadzwyczaj głębokiej przestrzeni.
Utwory na "Quiet Inlet" nie rozgrywają się w typowym układzie: temat - improwizacje, a do z wolna plecionych partii solowych lub zbiorowych przyłączają się lub odłączają kolejni improwizatorzy. Wiedzione intuicją granie wymaga od wykonawców perfekcyjnego wyczuwania wzajemnych intencji i to im wychodzi. Oprócz Ballamy’ego, którego liryczny ton sopranu wprowadza w mistyczny nastrój, pozostali muzycy zajmują się kreowaniem nienatrętnych efektów elektronicznych potęgujących tę aurę. Najtrudniej rozpoznawalny jest Fennesz, który spreparowanymi elektronicznie tonami wkomponowuje się gładko w wątki akustyczne.
Cezary Gumiński
ECM / Universal