Niedawno recenzowaliśmy duet pianistyczno-akordeonowy Michaela Wollny`ego i Vincenta Peiraniego, teraz mamy płytę z analogicznym duetem. Czyżby moda?
Choć zestawienie instrumentów takie samo, to stylistycznie oba projekty są od siebie dość odległe. Duński pianista Thomas Clausen jest bodaj najwybitniejszym w swym kraju, operuje świetną techniką, kreuje szeroką gamę barw na klawiaturze i sprawdza się doskonale w projektach nie tylko czysto jazzowych.
Włoski akordeonista (a wcześniej pianista) Francesco Cali mieszka w Kopenhadze i wprawnie miesza improwizowaną muzykę europejską z różnymi formami latynoskimi. Otwartość Clausena na pokrewne jazzowi kierunki z pewnością ułatwiła muzykom tak owocną kooperację.
Dwadzieścia trzy utwory na kompakcie skomponował Clausen, a wykonywane na żywo towarzyszyły sztuce teatralno-filmowej "The Arrival". Fantastycznie spleciono w homogenną całość elementy europejskiej tradycji folkowej i klasycznej z jazzem, brazylijskim horo i argentyńskim tangiem.
Muzycy przedstawili na "The Voyage" melancholijne ballady stylowo i z adekwatną pasją. Trudno wyodrębnić w poszczególnych utworach tematy i partie improwizowane, ale gdy muzycy wykonywali ten repertuar już wielokrotnie, dogranie nie stanowiło dla nich problemu.
Cezary Gumiński
STUNT/MULTIKULTI