Clair de Lune

DORADO SCHMITT
Clair de Lune

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Francuski gitarzysta i skrzypek od lat kultywuje tradycję stylu wykreowanego w okresie międzywojennym przez legendarny duet: Django Reinhardta i Stephane'a Grappelliego. Ten styl, będący wspaniałym miksem muzyki cygańskiej i jazzowej, kultywował słynny Hot Club de France.

Idea Reinhardta to przede wszystkim melodyjne improwizacje skrzypiec lub gitary na intensywnie swingującym podkładzie akustycznych gitar i kontrabasu, lecz bez wsparcia perkusji. Dzięki temu, tak powstałą tkankę muzyczną charakteryzuje niezwykła elastyczność i naturalność, to taki bardzo "ekologiczny" jazz.

Schmidt, mający też cygańskie korzenie, miał zaszczyt współpracować z potomkami Reinhardta, co z pewnością pozwoliło mu pełniej złapać klimat tego typu grania. Album "Clair de Lune" jest doskonałym przykładem takiego muzykowania. Nagrano go na żywo w duńskim klubie rok temu.

Oprócz Schmitta na scenie znalazł się syn Amati (gitara), Gino Roman (kontrabas), Franco Mehrstein (gitara), Esben M. Strandvig (gitara) i Kristian Jorgensen (skrzypce). Ten skład, działający jak przysłowiowy szwajcarski zegarek, zapewnił niezwykle zwarte brzmienie. Nie będąc nawet fanem takiego grania, trudno uciec od witalnej energii emanującej ze sceny.


Stunt / Multikulti

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo