Trzech gigantów – kontrabasista Dave Holland, wirtuoz tabli Zakir Hussain i saksofonista Chris Potter – utworzyło Crosscurrents Trio, by eksplorować obszar dość często penetrowany, ale rzadko na tak wysokim poziomie artystycznym.
Na styku jazzu i muzyki świata powstało wiele albumów, choćby sam Zakir Hussain uczestniczył w wielu znaczących, począwszy od grupy Shakti Johna McLaughlina, Planet Drum Mickeya Harta, Tabla Beat Science oraz Sangam Charlesa Lloyda. Dla Dave`a Hollanda i Chrisa Pottera takie wycieczki w stronę world music są rzadkie, obaj są ostoją jazzowego mainstreamu, z tym większą ciekawością sięgnąłem po nową płytę tria.
Pomysł na trio zrodził się podczas współpracy muzyków przy hinduskim projekcie SF Jazz Collective w San Francisco. Już jako trio latem 2018 r. wyruszyli w trasę koncertową, a we wrześniu weszli do studia, by nagrać ten zadziwiający album.
Gęste rytmy tabli Zakira Hussaina splatają się z mocnymi szarpnięciami strun kontrabasu Dave`a Hollanda. Zadziorne frazy saksofonów Pottera iskrzą się na tle tej oryginalnej sekcji rytmicznej. Szybkie tempo utworów na "Good Hope" skłania jednego z najlepszych improwizatorów do wydmuchiwania lawiny dźwięków, za którymi wręcz trudno nadążyć. Jak podkreśla sam Chris Potter, była to jego przygoda życia. Nie wątpię, bo wreszcie mógł pokazać, co potrafi.
Marek Dusza
Edition/Multikulti