Trzeci album młodego saksofonowego talentu może zaskoczyć tych, którzy oczekiwali od artysty kolejnej porcji wysokiej próby współczesnego jazzu. Nie oznacza to jednak wcale, że na albumie Wilkinsa brakuje czysto jazzowych fragmentów.
Niniejszy projekt - "Blues Blood" - powstał w producenckiej współpracy Wilkinsa z Meshell Ndegeochello, która specjalizuje się w dokonywaniu muzycznych kolaży. Tak się zbiegło, że jej ostatni projekt poruszał również, jak "Blues Blood", problemy związane z amerykańskim rasizmem.
Kilkanaście utworów tworzy tutaj rodzaj suity, w której pewne, nieraz kontrastujące fragmenty nawiązują lekko do spektaklu teatralnego czy opery, a pewne emanują gorącym jazzem wysokiej próby.
Pomiędzy te jazzowe improwizacje zostały wplecione popisy wielu znakomitych wokalistów; między innymi niezawodnej Cecile McLorin Salvant, delikatnie zmysłowej June McDoom i niezwykle uduchowionej Ganavyi.
Istotnym elementem łączącym całość projektu pozostają rozbudowane partie klasycznego jazzowego kwartetu: Wilkins – saksofon altowy, Micah Thomas – fortepian, Rick Rosato – kontrabas i Kweku Sumbry – perkusja.
Gościnnie w kilku fragmentach poruszające sola na gitarze sprokurował Marvin Sewell. Nie brakuje ognistych popisów solowych lidera i rasowych fraz fortepianu Thomasa.
Cezary Gumiński
Blue Note/Universal