Urodzona w Japonii, wykształcona w Paryżu, uczennica Murraya Perahii pianistka Momo Kodama była najmłodszą laureatką konkursu pianistycznego w Monachium. Już jako nastolatka grała z najlepszymi orkiestrami w Japonii, Europie i USA, którymi dyrygowali: Seiji Ozawa, Kent Nagano, Walery Giergiew.
Momo Kodama wykonuje także repertuar kameralny, a z siostrą Mari Kodama utworzyła duet fortepianowy. Specjalizuje się w muzyce współczesnej, więc naturalny był wybór takiego repertuaru na debiut w barwach ECM New Series.
Japonka z pasją interpretuje rewolucyjne dzieło Maurice`a Ravela z 1905 r. - suitę na fortepian solo "Miroirs" (odbicia, refleksy). To druga po "Habanerze" znacząca kompozycja Ravela dedykowana grupie artystycznej Les Apaches (chuligani). Dzieło oparte na harmonicznej ewolucji było fortepianową rewolucją i tak jest odbierane do dziś.
Album "La vallee des cloches" wieńczy ponadpółgodzinne dzieło Oliviera Messiaena "La fauvette des jardins" oparte na trelu małego ptaszka - pokrzewki ogrodowej. Jak wiadomo, pasją Messiaena była ornitologia i zasłyszane śpiewy ptaków z zadziwiającą trafnością przekładał na nuty.
Mostem pomiędzy tymi utworami jest krótka kompozycja Toru Takemitsu "Rain Tree Sketch". Warto znaleźć 65 minut na fascynujące, muzyczne przeżycia z naturą w tle.
Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL