Urodzona w Osace absolwentka paryskiego konserwatorium Momo Kodama w fascynujący sposób łączy japońską dbałość o szczegóły z europejską wizją muzyki. Na swój nowy album wybrała Etiudy na fortepian L 136 Claude`a Debussy`ego napisane w 1915 r. oraz Etiudy I-VI na fortepian współczesnego japońskiego kompozytora Toshio Hosokawy. Obu twórców dzieli epoka, niemal sto lat, a łączy fascynacja egzotyką. Dla Debussy`ego był to Orient, a dla Hosokawy jest to europejska muzyka współczesna.
- W muzyce Hosokawy znalazłam cechy bliskie Debussy`emu: swobodne podejście do formy i kolorystyki, sens poetyckiej konstrukcji utworu z dużą dozą liryzmu i dynamiki, pomiędzy medytacją i wirtuozerią, pomiędzy światłem a cieniem, pomiędzy zamaszystym gestem, a minimalistyczną elegancją - zwierza się Momo Kodama.
Podczas swoich recitali japońska pianistka wykonywała dotąd etiudy Debussy`ego w całości i w sekwencji ułożonej przez wydawcę. Na płycie postanowiła zmienić kolejność i poprzeplatać utwory obu kompozytorów.
W rezultacie otrzymaliśmy impresjonistyczno-futurystyczny fortepianowy spektakl, który zaciekawia i pochłania słuchacza bez reszty. Swymi interpretacjami o krystalicznej czystości dźwięku, lekkości i dynamice Momo Kodama sprawi przyjemność nawet wymagającym melomanom.
Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL