Renee Fleming krytycy i miłośnicy opery uznają za najwybitniejszą współczesną sopranistkę, następczynię Marii Callas i najjaśniejszą gwiazdę światowego bel canta. Co ciekawe, jest też znakomitą interpretatorką jazzowych standardów.
Wykonuje je bez tak charakterystycznej maniery, irytującej u innych śpiewaków klasycznych, którzy sięgają po jazzowy lub popowy repertuar. Każda z jej płyt jest wydarzeniem nie tylko dla miłośników wokalistyki, ale wszystkich melomanów. Verismo, czyli Weryzm, to kierunek z końca XIX w inspirowany naturalizmem Zoli i Flauberta, przeniesiony z literatury do tematyki operowej. Jego twórcą był sycylijski pisarz Giovanni Verga. Weryzm był reakcją na wyidealizowaną teatralną fikcję opery romantycznej, jej bohaterów i sytuacje sceniczne. Scena zaroiła się od żywych, autentycznych postaci, nasilenie ekspresji doprowadziło bel canto do szlochu i krzyku w wysokich rejestrach. Manifestem weryzmu jest prolog "Pajaców" Leoncavallo, a pierwszą operą werystyczną "Rycerskość wieśniacza" Mascagniego. Renee Fleming wykonuje arie z oper Pucinniego - "Siostra Angelica", "Jaskółka", "Cyganeria", "Manon Lescaut", "Turandot" oraz z oper Mascagniego, Catalaniego, Leoncavallo, Giordano, Cilea i Zandonai.
Barbara Tenderenda
DECCA 2009