Secret History

JOHN POTTER
Secret History

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Kiedy odwiedziłem dawny klasztor St. Gerold w Alpach Vorarlbergu, gdzie w 1993 r. w sali kościoła nagrano legendarny album "Officium" Jana Garbarka i The Hilliard Ensemble, byłem zaskoczony niewielką przestrzenią świątyni i jej niesamowitą akustyką. Jest w tym miejscu cudowny pogłos, odwieczny spokój pobudzający wenę artystów, by tworzyli tu wielkie dzieła.

Jeden z członków rozwiązanego niedawno brytyjskiego kwartetu wokalnego The Hilliard Ensemble, uczestnik tamtej i wielu innych sesji, John Potter, zaprosił do St. Gerold wokalistkę norweskiego Tria Mediaeval, Annę Marię Friman. W nagraniach towarzyszyło im trzech wirtuozów dawnej gitary o nazwie vihuala oraz Hille Perl grający na violi da gamba.

John Potter myślał o tym projekcie od lat. Zestawił utwory wokalne kompozytorów, których dzielił cały wiek i tysiące kilometrów. Kompozytor i śpiewak flamandzki Josquin des Pres tworzył na przełomie XV i XVI wieku, pozostawił liczne motety, msze i świeckie chanson.

Tomas Luis de Victoria należy do najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich późnego renesansu. Jego styl kompozycji a capella jest podobny do Włocha Palestriny, z którym studiował w Rzymie. Potter i jego kompania wykorzystali magię miejsca i przenieśli nas kilka wieków wstecz. Mogę słuchać tego albumu na okrągło.

Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL MUSIC

Audio - listopad 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze zajmujemy się sprzętem tak popularnym, jak słuchawki bezprzewodowe za kilkaset złotych (pięć modeli) i gramofony za tysiąc kilkaset (również piątka), ale na drugiej szali kładziemy test jubileuszowego, hi-endowego zestawu Marantza KI-Ruby, i parę ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj