Kiedy odwiedziłem dawny klasztor St. Gerold w Alpach Vorarlbergu, gdzie w 1993 r. w sali kościoła nagrano legendarny album "Officium" Jana Garbarka i The Hilliard Ensemble, byłem zaskoczony niewielką przestrzenią świątyni i jej niesamowitą akustyką. Jest w tym miejscu cudowny pogłos, odwieczny spokój pobudzający wenę artystów, by tworzyli tu wielkie dzieła.
Jeden z członków rozwiązanego niedawno brytyjskiego kwartetu wokalnego The Hilliard Ensemble, uczestnik tamtej i wielu innych sesji, John Potter, zaprosił do St. Gerold wokalistkę norweskiego Tria Mediaeval, Annę Marię Friman. W nagraniach towarzyszyło im trzech wirtuozów dawnej gitary o nazwie vihuala oraz Hille Perl grający na violi da gamba.
John Potter myślał o tym projekcie od lat. Zestawił utwory wokalne kompozytorów, których dzielił cały wiek i tysiące kilometrów. Kompozytor i śpiewak flamandzki Josquin des Pres tworzył na przełomie XV i XVI wieku, pozostawił liczne motety, msze i świeckie chanson.
Tomas Luis de Victoria należy do najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich późnego renesansu. Jego styl kompozycji a capella jest podobny do Włocha Palestriny, z którym studiował w Rzymie. Potter i jego kompania wykorzystali magię miejsca i przenieśli nas kilka wieków wstecz. Mogę słuchać tego albumu na okrągło.
Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL MUSIC