Po wydanych dwanaście lat temu Koncertach fortepianowych 17 i 20 Mozarta, po albumie "Fantaisies" z utworami Mozarta i Schumanna, nasz wybitny pianista Piotr Anderszewski interpretuje dwa kolejne koncerty Wolfganga Amadeusza.
Trwająca już ponad ćwierć wieku międzynarodowa kariera pianisty zaczęła się od brawurowego wykonania 33 Wariacji C-dur na temat walca Diabellego Beethovena na Konkursie Pianistycznym w Leeds w 1990 r. Dziewiętnasty album w swej dyskografii nagrał z Chamber Orchestra of Europe w sali koncertowej Festspielhaus w Baden Baden.
- Mozarta wolę dyrygować, siedząc przy fortepianie - zwierza się artysta. - Jego koncerty są jak dzieła kameralne. Fortepian dialoguje z orkiestrą, to nieustanna interakcja. Dwa prezentowane na płycie koncerty różnią się od siebie. Koncert nr 25 jest potężny, złożony i wyrafinowany, a Koncert nr 27 zawiera w sobie nieopisany smutek.
Zadziwia mnie, jak głęboka jest to muzyka. Piotr Anderszewski, z charakterystyczną dla jego stylu wrażliwością, oddaje lekkość formy, by się skupić na cyzelowaniu brzmienia kolejnych partii solowych, nie zapominając o klarownym akompaniamencie orkiestry. W części pierwszej Allegro maestoso Koncertu nr 25 dodał własną, błyskotliwą kadencję. To ważny album w jego karierze.
Cecylia Hofman
WARNER CLASSIC