RUARK AUDIO
MRx

Z firmą Ruark Audio zetknęliśmy się ćwierć wieku temu, gdy testowaliśmy jeden z modeli konwencjonalnych kolumn tego brytyjskiego producenta. Nie była to wówczas marka ze świecznika, ale jednak znana na całym świecie. Potem zrobiło się o niej ciszej, aż wreszcie wróciła ze zupełnie nowym asortymentem - nowoczesnymi, kompaktowymi systemami audio. Najnowsza propozycja Ruark Audio to głośnik bezprzewodowy MRx, który pojawił się w sprzedaży w lipcu i niemal od razu "wylądował" w naszej redakcji.

Nasza ocena
Wykonanie
Efektowna obudowa w tradycyjnym (drewnianym), głośnikowym stylu. Konfi guracja stereo z dwoma głośnikami szerokopasmowymi; analogowy wzmacniacz w klasie AB.
Funkcjonalność
Multiroom w firmowym wydaniu, sieć LAN i Wi-Fi, BT oraz wejścia analogowe/cyfrowe. Spotify Connect, DLNA, odtwarza pliki z pendrajwów.
Brzmienie
Fabrycznie załączona korekcja wzmacnia bas, po jej wyłączeniu brzmienie nabiera plastyczności, a regulacje pozwalają dopasować charakter do różnych warunków i gustów.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Nrządzenie jest dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych - szarej oraz orzechowej. W teście prezentujemy tę drugą, chyba jednoznacznie ciekawszą z uwagi na drewnianą okleinę. Zaokrąglone krawędzie oraz front z maskownicą z szarej tkaniny sprawiają, że Ruark Audio MRx jest wśród wszystkich prezentowanych modeli propozycją o najbardziej "kolumnowym" charakterze, czym może producent chce też nawiązać do swojej przeszłości (o której jednak mało kto dzisiaj pamięta).

Ruark Audio MRx - możliwości ustawienia

Ruark Audio MRx można ustawić poziomo lub pionowo, a wówczas "skrzynka" tym bardziej nabiera "monitorowych" proporcji. W zestawie znajduje się bowiem metalowy stelaż - podstawa ze sprytnym systemem bolców, gumowych absorberów i dystansów, które zadokujemy w obudowie głośnika na dwa sposoby, w zależności od planowanej orientacji.

Jeśli MRx ma działać samodzielnie, wówczas właściwą opcją jest ustawienie poziome (ze względu na konfigurację głośników tworzących miniaturowy układ stereofoniczny). Możliwość ustawienia pionowego przyda się wtedy, gdy dysponujemy parą urządzeń i zestawiamy je w stereofoniczną parę, przydzielając każdemu sygnał jednego kanału.

Ruark Audio MRx - przetworniki i złącza

Pod maskownicą znajdziemy tylko dwa, ale szerokopasmowe przetworniki o średnicy 7,5 cm. Można przypuszczać, że każdy ma wydzieloną niezależną komorę (blok elektroniki zainstalowany jest pośrodku). Z tyłu widać dwa otwory bas-refleks.

Obudowa głośnika Ruark Audio MRx nie jest szeroka, nie należy więc oczekiwać z jednego MRx spektakularnych efektów stereo, natomiast przy zastosowaniu dwóch, lepiej ustawić je pionowo w celu uzyskania lepszych charakterystyk kierunkowych w płaszczyźnie poziomej (analogicznie jak w działaniu klasycznych kolumn).

MRx został wyposażony nie tylko w wejścia dla sygnałów audio (analogowe/ cyfrowe), ale także w złącze USB pozwalające odtwarzać pliki z pendrajwów.

MRx został wyposażony nie tylko w wejścia dla sygnałów audio (analogowe/ cyfrowe), ale także w złącze USB pozwalające odtwarzać pliki z pendrajwów.

Tryb pracy (stereo, L, R) ustalamy mechanicznym przełącznikiem. Na tylnej ściance jest złącze LAN, wejście audio (optyczne i analogowe w zintegrowanej postaci 3,5-mm gniazda), także USB. MRx odczyta w ten sposób pliki audio w formatach WAV, WMA, AAC, MP3, a nawet FLAC (choć producent nie sprecyzował z jakimi parametrami).

Para wzmacniaczy ma skromną moc 2 x 10 W.

Pokrętło służy do regulacji głośności, a gdy je wciśniemy, zmienimy źródło - przełączając się pomiędzy BT,strumieniowaniem sieciowym i połączeniem przewodowym.

Ruark Audio MRx - właściwości sieciowe

Zacznijmy od BT. Ruark Audio MRx ma systemy kodowania AAC, SBC (który jest i tak obowiązkowy) oraz aptX. Tym samym każdy mobilny grajek dogada się z MRx w optymalny sposób (nie licząc najnowszego aptX HD). Sieć działa zarówno kablowo (LAN), co jest coraz rzadsze w takich urządzeniach, ale wciąż bywa bardzo praktyczne, jak i bezprzewodowo (Wi-Fi). Zawsze pod nadzorem protokołu DLNA.

Jest też Spotify Connect i radio internetowe, a mobilna aplikacja, którą Ruark przygotował, będzie rozszerzać tę paletę; już teraz skorzystamy np. z serwisu Tidal czy muzyki, która popłynie wprost z pamięci smartfona. Producent przygotował własny system multiroom, skierowany obecnie głównie do posiadaczy modelu MRx – jeśli ktoś ma kilka takich głośników, będzie mógł rozstawić je po domu i zabawić w konfigurację strefową. Pomimo sporych gabarytów, w obudowie nie ma miejsca na zasilacz, który ma formę dodatkowej ściennej skrzyneczki.

W centralnej części maskownicy znajduje się pokrętło regulacji głośności oraz wyboru źródeł.

W centralnej części maskownicy znajduje się pokrętło regulacji głośności oraz wyboru źródeł.

Odsłuch

Konstruktorzy głośników bezprzewodowych, mimo że są to urządzenia obarczone wieloma kompromisami, mają dość duży wpływ na brzmienie za pomocą rozbudowanej elektroniki. Jednocześnie jego kształtowanie może być oddane do rąk użytkownika. Ruark Audio MRx, uruchomiony po raz pierwszy, zaskoczy nas dźwiękiem niemal potężnym, masywnym, zdecydowanie prowadzonym przez bas. Przebija się też góra, ale średnica zostaje w tyle.

Takie brzmienie zrobi wrażenie w sklepie (z małej skrzyneczki - to dopiero coś!), ale gdy już się tym nasycimy, możemy "wszystko" zmienić. W zakamarkach aplikacji sterującej ukryto "suwaki" tonów wysokich i niskich, a do tego filtr loudness - fabrycznie włączony i radykalnie "skuteczny". Wystarczy go "odklikać" - w nowej sytuacji, przez zmianę proporcji, środek pasma nabiera rumieńców, nawet wychodzi do przodu. Warto się trochę dłużej pobawić się regulacjami, aby uzyskać dźwięk energetyczny, z mocnym dołem, żywą średnicą i dopełniającą górą.

- Strumieniowanie: BT, DLNA, Spotify Connect
- Sieć: Wi-Fi, LAN
- Kodek BT: aptX, AAC, SBC
- Asystent głosowy: nie
- Wejścia: USB, Toslink, 1 x analogowe audio
- Zasilanie akumulatorowe: nie

RUARK AUDIO testy
Ottava SC-C50
TECHNICS
Ottava SC-C50
Głośniki bezprzewodowe

Kiedy kilka lat temu Technics wracał po długiej nieobecności na rynek audio, na pierwszym etapie przypominania o sobie postawił przede wszystkim na sprzęt wysokiej klasy - powiedzmy nawet, że hi-end. Gdy wszyscy już ochłonęli i zrozumieli, z jaką potęgą mają do czynienia, Technics zajął się (jak to zresztą zaplanował) projektami praktyczniejszymi, a więc w cenach przystępniejszych. Wciąż jednak obowiązuje podział na Panasonica i Technicsa, z których ten drugi ma przywilej oznaczać produkty z wyższej półki. Seria Ottava o pomysł na nowoczesne audio, którego podstawową cechą ma być kompletność, bo chociaż urządzenia mają zróżnicowane formy, to wszystkie można podciągnąć pod hasło all-in-one. W każdym zestawie/ urządzeniu jest źródło, wzmacniacz, głośniki - w jednej lub w kilku obudowach.

Music 5
DYNAUDIO
Music 5
Głośniki bezprzewodowe

Popularność głośników bezprzewodowych jest tak ogromna, że skłania do ich produkowania również firmy, które wcześniej z urządzeniami audio nie miały żadnego doświadczenia, a z dźwiękiem o tyle, o ile był to np. dźwięk odkurzacza lub ekspresu do kawy. Jest jednak wiele udanych, grających na różne sposoby. Jednak najpewniejszym sposobem, gdy nie chcemy długo szukać, jest zwrócenie się do jednego z głośnikowych specjalistów. Wiedza z tej dziedziny najlepiej zaprocentuje również tutaj, a jednym z niekwestionowanych autorytetów jest Dynaudio. Rok temu zaprezentowała całą rodzinę Music. Składa się ona z czterech modeli – od najmniejszego, mieszczącego się niemal w dłoni Music 1, aż po giganta Music 7. Testowaliśmy już Music 3, teraz sięgamy na wyższą półkę.

Pulse 2i
BLUESOUND
Pulse 2i
Głośniki bezprzewodowe

Jeszcze zanim idea sieciowych rozwiązań multiroom opanowała całą branżę, Bluesound zajął ważne miejsce na tym rynku nie tylko z produktami, ale też z wizerunkiem marki skupionej na nowej koncepcji. Pomysł szybko rozprzestrzenił się poza "grajki" samego Bluesounda, objął sprzęt Hi-Fi współpracującej marki NAD, a nawet zespoły głośnikowe Dali. Bluesound podszedł do tematu kompleksowo - podjął się stworzenia rozwiniętego systemu, którego głośnik bezprzewodowy byłby tylko i aż elementem, ale samodzielnym, funkcjonującym zarówno w pojedynkę, jak i w całym zespole. Przygodę z tym sprzętem można zaczynać od różnych urządzeń, my zajmujemy się największym głośnikiem nowej serii "Gen2i" - Pulse 2i.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio listopad 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu