Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?
Audio, współpraca zespołów głośnikowych ze wzmacniaczami

Bi-amping można uznać za rozwinięcie bi-wiringu, wprowadzające separację sygnału zgodnie z ustalonymi w kolumnie częstotliwościami podziału jeszcze głębiej - w działanie wzmacniacza, a dokładnie końcówek mocy. 

Jeżeli do zacisków wyjściowych wzmacniacza podłączylibyśmy tylko np. sekcję wysokotonową, to jej filtry spowodowałyby przepływ w obwodzie tylko wysokich częstotliwości, i obciążenie wzmacniacza pracą tylko w tym zakresie; jeżeli do zacisków podłączylibyśmy tylko sekcję nisko-średniotonową... itd.

Dysponując dwoma wzmacniaczami stereofonicznymi, możemy jeden z nich oddelegować do obsługi sekcji nisko-średniotonowej, drugi do wysokotonowej. Zwłaszcza wzmacniacz zasilający sekcję wysokotonową będzie pracował w bardzo komfortowych warunkach, ale przez to będzie wykorzystany tylko w kilkunastu procentach.

Lepszy bilans i rozłożenie mocy daje podział na sekcję niskotonową i średnio-wysokotonową, możliwy jednak dopiero przy współpracy z konstrukcjami trójdrożnymi. Sposób podziału pasma jest determinowany przez konstrukcję zespołu głośnikowego, przed użytkownikiem pozostaje jednak wciąż kilka sposobów podłączenia wzmacniaczy.

Za pomocą dwóch takich samych wzmacniaczy stereofonicznych można wykonać konfigurację albo tzw. poziomą - jeden wzmacniacz zostaje oddelegowany do obsługi zakresu częstotliwości niskich i średnich, a drugi wysokich, albo pionową - jeden wzmacniacz obsługuje jedną kolumnę, z tym że jeden jego kanał (np. lewy) zasila sekcję nisko-średniotonową, a drugi wysokotonową.

Do bi-ampingu w konfiguracji poziomej można też zaangażować różne wzmacniacze, dobrane pod kątem charakteru optymalnego dla obsługi różnych zakresów częstotliwości (wedle uznania i gustu użytkownika) - np. silny, wydajny wzmacniacz tranzystorowy dla basu, i lampowy dla tonów średnich i wysokich.

Jak ktoś woli odwrotnie - proszę bardzo. W takich przypadkach trzeba sprawdzić, czy wzmacniacze dostarczają sygnał w tej samej fazie absolutnej, niezgodność faz można oczywiście skorygować "odwróceniem" przewodu. Trzeba też będzie dopasować ich poziomy wyjściowe, co nie będzie takie proste przy braku potencjometrów wysterowania.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu