Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?

Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?

Audio, współpraca zespołów głośnikowych ze wzmacniaczami

Bi-amping można uznać za rozwinięcie bi-wiringu, wprowadzające separację sygnału zgodnie z ustalonymi w kolumnie częstotliwościami podziału jeszcze głębiej - w działanie wzmacniacza, a dokładnie końcówek mocy. 

Jeżeli do zacisków wyjściowych wzmacniacza podłączylibyśmy tylko np. sekcję wysokotonową, to jej filtry spowodowałyby przepływ w obwodzie tylko wysokich częstotliwości, i obciążenie wzmacniacza pracą tylko w tym zakresie; jeżeli do zacisków podłączylibyśmy tylko sekcję nisko-średniotonową... itd.

Dysponując dwoma wzmacniaczami stereofonicznymi, możemy jeden z nich oddelegować do obsługi sekcji nisko-średniotonowej, drugi do wysokotonowej. Zwłaszcza wzmacniacz zasilający sekcję wysokotonową będzie pracował w bardzo komfortowych warunkach, ale przez to będzie wykorzystany tylko w kilkunastu procentach.

Lepszy bilans i rozłożenie mocy daje podział na sekcję niskotonową i średnio-wysokotonową, możliwy jednak dopiero przy współpracy z konstrukcjami trójdrożnymi. Sposób podziału pasma jest determinowany przez konstrukcję zespołu głośnikowego, przed użytkownikiem pozostaje jednak wciąż kilka sposobów podłączenia wzmacniaczy.

Za pomocą dwóch takich samych wzmacniaczy stereofonicznych można wykonać konfigurację albo tzw. poziomą - jeden wzmacniacz zostaje oddelegowany do obsługi zakresu częstotliwości niskich i średnich, a drugi wysokich, albo pionową - jeden wzmacniacz obsługuje jedną kolumnę, z tym że jeden jego kanał (np. lewy) zasila sekcję nisko-średniotonową, a drugi wysokotonową.

Do bi-ampingu w konfiguracji poziomej można też zaangażować różne wzmacniacze, dobrane pod kątem charakteru optymalnego dla obsługi różnych zakresów częstotliwości (wedle uznania i gustu użytkownika) - np. silny, wydajny wzmacniacz tranzystorowy dla basu, i lampowy dla tonów średnich i wysokich.

Jak ktoś woli odwrotnie - proszę bardzo. W takich przypadkach trzeba sprawdzić, czy wzmacniacze dostarczają sygnał w tej samej fazie absolutnej, niezgodność faz można oczywiście skorygować "odwróceniem" przewodu. Trzeba też będzie dopasować ich poziomy wyjściowe, co nie będzie takie proste przy braku potencjometrów wysterowania.

Zobacz także
Audio - wrzesień 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Zapraszamy na wielką galę EISA - w tym roku aż 35 nagród dla urządzeń audio - stereo i wielokanałowych, stacjonarnych i przenośnych, analogowych i cyfrowych. Kolumny, słuchawki, wzmacniacze, odtwarzacze, gramofony, daki, amplitunery, całe systemy... To najważniejszy ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio