Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD

10 lipca 2018 Sprzęt

iFi Audio Pro iDSD zaawansowany przetwornik cyfrowo-analogowy z wbudowanym wzmacniaczem słuchawkowym i funkcjami odtwarzacza strumieniowego. Jest to model flagowy i zarazem najdłużej opracowywany (prawie dwa lata) projekt tej marki. Urządzenie jest skierowane nie tylko do audiofilów i melomanów, lecz także do muzyków i realizatorów dźwięku.

Pro iSDS wykorzystuje poczwórny zestaw konwerterów cyfrowo-analogowych Burr-Brown. Dzięki temu do dyspozycji jest osiem par różnicowych sygnałów, po cztery pary na kanał. Wszystkie sygnały wejściowe trafiają do bufora i mają regenerowany zegar. Wykorzystywany jest do tego charakteryzujący się niskim jitterem zegar Global Master Timing bazujący na konstrukcji zaczerpniętej z DAC-a AMR DP-777.

Konwertery pracują w trybie Voltage Output Mode, co daje zakres dynamiki ponad 119 dB. Filtracja analogowa jest całkowicie pasywna i wykorzystuje zrównoważony układ trzeciego rzędu (CLC - kondensator-cewka-kondensator) zamiast aktywnego układu ze sprzężeniem zwrotnym. Zastosowanie układu pasywnego służy eliminacji problemu z zakłóceniami wysokoczęstotliwościowymi, których filtracja jest kłopotliwa w układach aktywnych. Obecność pasywnego filtra bezpośrednio na wyjściu konwertera CA zapewnia, że kolejny stopień nie musi sobie radzić z wyskoczęstotliwościowymi zakłóceniami.

Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD

Nowatorską funkcją jest wykonywany z jakością studyjną remastering do DSD1024 (Studio Grade Remastering). Jak podają firmowe materiały, po raz pierwszy studyjny remastering DSD1024 jest w ten sposob udostępniony szerokiej rzeszy użytkowników. Remastering jest wykonywany przez układ FPGA Crysopeia.

Czytaj również testy urządzeń ifi Audio

Pro iDSD może obsłużyć wszystkie sygnały audio i konwertować je do DSD1024 lub DSD512 lub PCM 768kHz i wykorzystać przy tym wybrany przez użytkownika filtr cyfrowy. Do wyboru jest kilka rodzajów filtrów (Bit-Perfect, Bit-Perfect+, Gibbs Transient Optimised, Apodising Modest, Transient Aligned). Filtracja cyfrowa również jest realizowana przez układ FPGA.

Do obsługi innych etapów przetwarzania cyfrowego Pro iDSD wykorzystuje nowy 16-rdzeniowy procesor XMOS XU216 X-Core. Przetwarzanie nie wykorzystuje asynchronicznej konwersji częstoliwości próbkowania (ASRC) ani up-samplingu. Tak więc dopóki nie zostanie wybrany jeden z filtrów cyfrowych sygnał pozostaje Bit-Perfect.

Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD  - widok z góry

Pro iDSD ma na wyposażeniu wejście cyfrowe XLR, wejście cyfrowe kombinowane koncentryczne/optyczne, wejście cyfrowe BNC (gnizado dwufunkcyjne, może też służyć synchronizacji), port USB Host, port USB Device, czytnik kart Micro SDHC, port Ethernet, gniazdo anteny WiFi. Szeroka paleta obsługiwanych źródeł sygnału obejmuje także:

- Airplay ze sprzętu przenośnego i komputerów Apple
- sieciowe DLNA ze smartfonów, tabletów i komputerów Windows/Linux
- odtwarznie z nośników HDD, pamięci USB i kart pamięci Micro SDHC
- odtwarzanie z dysków seiciowych NAS
- strumieniowanie Spotify, TIDAL, Napster, QQ Music i innych

Na wejściu USB dekodowane są sygnały do 768kHz/DSD512. Na wejściach AES/EBU i S/PDIF sygnały do 192kHz/24bitów. Natomiast sygnały przesłane przez WiFi, gniazdo Ethernet lub z podłączonych nośników (pamięci, dyski) do rozdzielczości 192kHz/32bity. Obsługiwane jest też kodowanie MQA.

Wszystkie wejścia włącznie z USB są galwanicznie izolowane. Wejścia SPDIF wykorzystują technologię zaczerpniętą AMR DP-777. Wejścia USB mają własne, zaawansowane układy zasilające i nie pobierają zasilania z zewnętrznej szyny.

Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD  - tylna ścianka

ifi Audio Pro iDSD ma też spore możliwości dotyczące synchronizacji i zewnętrznego taktowania. Dla użytkowników profesjonalnych istotne będzie wsparcie synchronizacji AES3id DARS (Digital Audio Reference Signal) zgodnie ze standardem AES11.

Jeśli ktoś dysponuje zegarem atomowym też można go podłączyć i wykorzystać do uzyskania jeszcze lepszej precyzji niż we własnych układach Pro iDSD. Zalecany jest zegar co najmniej tej jakości co Sanford Research Systems PERF10. Można też podłączyć na wejście BNC sygnał 10MHz aby zsynchronizować się z resztą systemu. Wyjście BNC Sync Out podaje 10MHz nawet jeśli taki sygnał nie jest obecny na wejściu.

Pro iDSD ma na wyposażeniu kilka wyjść. Są to:

- wyjście symetryczne XLR
- wyjście niesymetryczne RCA
- wyjście słuchawkowe niesymetryczne 3,5 mm
- wyjście słuchawkowe niesymetryczne 6,35
- symetryczne wyjście słuchawkowe 2,5 mm

Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD - wnętrze

Dostępna jest funkcja zmiany wzmocnienia na wyjściach słuchawkowych (0dB-9dB-18dB). Wyjścia XLR i RCA mogą pracować w jednym z czterech trybów trybów (HiFi Fixed, HiFi Variable, Pro Fixed, Pro Variable). W trybach Fixed poziom jest stały, a w trybach Variable włącza się regulacja głośności. Tryby Pro mają ponad dwa razy wyższe napięcie wyjściowe niż tryby HiFi.

Wyjściowy wzmacniacz jest zdublowany. Użytkownik może wybrać układ lampowy lub tranzystorowy. Co istotne, wzmacniacz lampowy i wzmacniacz tranzystorowy mają oddzielne układy wejściowe. Sekcja lampowa nie jest więc opcją dodaną do układu tranzystorowego. Dzięki pełnemu zdublowaniu układów ścieżka sygnału jest skrócona, a każdy wariant jest w pełni zoptymalizowany.

Dobrej jakości lampy 6922 zostały uznane za niewstarczające i dlatego zastosowano wariant wyższej jakości w postaci lamp General Electric 5670. Lampy mogą być użytkowane w dwóch trybach, Tube oraz Tube+. Tryb Tube+ redukuje ujemne sprzężenie zwrotne do niezbędnego minimum. Natomiast wzmacniacz tranzystorowy to układ dyskretny, pracujący w klasie A i zbudowany w oparciu o tranzystory J-FET. Układy analogowe nie mają kondensatorów sprzęgających w torze.

Przetwornik cyfrowo-analogowy iFi Audio Pro iDSD - wnętrze - zbliżenie

Regulacja głośności jest analogowa i bazuje na 6-ścieżkowym, zmotoryzowanym potencjometrze Alps. Cztery ścieżki są wykorzystane do realizacji w pełni zrównoważonej regulacji głośności. Na szynach zasilania obwodów analogowych zastosowano kondensatory ELNA Silmic umieszczone tuż przy obsługiwanych układach. Natomiast do zasialnia sekcji cyfrowej zastosowano niskoimpedancyjne superkondensatory ELNA Dynacap.

Zestaw superkondensatorów ma pojemność 6.6 Farada (6,600,000uF). Superkondensatory Elna Dynacap DZ mają 400 razy mniejszą impedancję wewnętrzną niż przeciętne superkondensatory, co oznacza dużo szybsze uwalnianie energii. W zasilaniu zastosowano wiele osobnych stabilizatorów dla poszczególnych układów.

Czytaj również testy z kategorii: Przetworniki C/A

Dane techniczne:

- Częstotliwosci próbkowania: PCM do 768kHz | DSD do 49,152MHz - DSD1024 | DXD x 2
- Wzmocnienie wzmanciacza słuchawkowego: 0dB - 9dB - 18dB
- Napięcie wyjściowe na XLR: 4,6V HiFi | 11,2V Pro
- Napięcie wyjściowe na RCA: 2,3V HiFi | 5,6V Pro
- Zasilanie Pro iDSD: DC 9V/6.7A - 18V/3.35A
- Zasilanie iPower+: AC 85-265V, 50/60Hz
- Pobór mocy:  <22 W w spoczynku, 50 W max.
- Masa: 1980 g

Źródło: Camax

IFI AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu