Piąty album w serii "Jerzy Milian Tapes" wytwórni GAD Records zawiera najbardziej zaskakującą dla jazzfanów muzykę tego wibrafonisty, kompozytora i bandleadera. To cztery utwory skomponowane dla twórcy polskiego baletu nowoczesnego Conrada Drzewieckiego.
Nie od razu Drzewiecki przekonał się do kompozycji Miliana, którego znał jako autora rozrywkowego repertuaru. Ale kiedy posłuchał utworu "Circulations" nagranego przez belgijską orkiestrę radiową, zamówił u niego muzykę do swojego baletu. Tak powstał "Tempus Jazz 67", 24-minutowa awangardowa kompozycja towarzysząca baletowi wystawionemu w Operze Poznańskiej, a następnie na Zachodzie.
Sam Jerzy Milian nie nazywał tej muzyki jazzową, bowiem została wykonana przez muzyków Opery, którzy nigdy jazzu nie grali. Nagranie zostało zarejestrowane w Auli Uniwersytetu Poznańskiego i odbiega jakością od pozostałych trzech kompozycji, które brzmią wręcz audiofilsko, bo nagrań dokonano w studiach Rundfunk der DDR.
Album otwiera muzyka do NRD-owskiego filmu telewizyjnego "Rivalen" z choreografią Drzewieckiego. To utwór trzecionurtowy, łączący free-jazz z harmoniami muzyki współczesnej, doskonale wykonany przez orkiestrę Guntera Gollascha. Za najważniejszą Milian uważa współpracę z Gollaschem przy nagrywaniu muzyki do filmu baletowego "Tema Con Variazioni".
Historię o parze zakochanych wymyślił Drzewiecki. Tu wyraźnie słychać partie solistów: Joachima Graswurma na trąbce skrzydłówce i Ernesta Petrovsky`ego na saksofonie altowym. Intrygujące dzieła.
Marek Dusza
GAD RECORDS