Po "Quiet Inlet" to drugi album formacji w barwach ECM, której trzon stanowią norweski perkusista Thomas Stronen i angielski saksofonista Iain Ballamy. Do współpracy zostali zaproszeni gitarzyści Christian Fennesz, Eivind Aarset i Prakash Sontakke oraz trębacz Nils P. Molvaer (w jednym utworze).
Wszyscy muzycy wspierają się elektroniką, a zaproponowana forma muzykowania ma raczej charakter preparatywny, a nie spontanicznie rozwijany przez solistów, może z wyjątkiem cieplejszych partii saksofonów. Tkanka muzyczna wydaje się być pokrewną tej z wczesnych płyt Molvaera, lecz zawiera znacznie więcej przestrzeni i ciąży w stronę minimalizmu.
Muzycy kładą nacisk na detale brzmień i współbrzmień, zarówno akustycznych, jak i elektronicznych; ich percepcji sprzyja audiofilska jakość nagrań. Podobno część utworów pochodzi z koncertów, czego się kompletnie nie odczuwa.
Przełamują atmosferę owiane mistyczną aurą partie wokalne Sontakke i jego specyficzna gra na gitarze w utworach "Chanterelle", tytułowym i "Magnetosphhere", które mają wyraźnie hindustański charakter. Są to najciekawsze pozycje repertuaru ze względu na wplecenie dalekowschodnich elementów z jednoczesnym utrzymaniem nowoczesnego tonu.
Cezary Gumiński
ECM / Universal