Back To Basics

THOMAS CLAUSEN
Back To Basics

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Propozycja sprawia nieodparte wrażenie, że nagrania dokonano w słynnym studio Rainbow w Oslo i stanowi ono cenną pozycje w katalogu niemieckiej firmy ECM. Prawda leży geograficznie po środku, bo nagrania dokonali duńscy muzycy w kopenhaskim studio, a więc jakby po sąsiedzku.
Propozycja sprawia nieodparte wrażenie, że nagrania dokonano w słynnym studio Rainbow w Oslo i stanowi ono cenną pozycje w katalogu niemieckiej firmy ECM.

Prawda leży geograficznie po środku, bo nagrania dokonali duńscy muzycy w kopenhaskim studio, a więc jakby po sąsiedzku. Autorem projektu jest wybitny pianista, świetnie znany i ceniony na krajowej scenie, lecz niestety słabiej poza Danią. Natomiast jego umiejetności i kreatywność stawiają go w najściślejszej czołówce europejskiej. Trzy lata temu w Audio zrecenzowaliśmy jego pięknie zaaranżowany album "Balacobao", utrzymany w konwencji jazzu latynoskiego.

Tym razem trio Clausena siega wprost do klasycznej stylistyki Billa Evansa, co trafnie oddaje tytuł. Na sukces albumu składa sie przede wszystkim pełna wirtuozerii, wyobraźni i wycyzelowanego brzmienia gra Clausena. Jako absolwent kopenhaskiego konserwatorium zyskał solidne podstawy do tworzenia i wykonywania muzyki na styku jazzu, klasyki i folku. W jego niewymuszonej grze brak jest przypadkowych pomysłów, a kolejne chorusy improwizacji są pełne dojrzałych rozwiązan stylistycznych.

Niezależnie czy będzie to refleksyjna ballada jak "Will You Still Love Me Tomorrow", czy dynamiczny "Pelicans ... and other Birds", wysmakowane akordy fascynują swoim zdobnictwem. Niekwestionowany udział w sukcesie tego projektu mają też: Thomas Fonnesbaek ? kontrabas i Karsten Bugge ? perkusja, oraz zespół techniczny w studio, który całość niezwykle skrupulatnie zarejestrował.



MULTIKULTI
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo