Tytuł albumu - "Alter ego", może określać drugie "ja" artysty. Dla Yarona Hermana każda płyta jest wyzwaniem, by pokazać swoją muzykę jeszcze z innej strony. Zresztą od początku kariery gra inaczej.
Zaczął się uczyć muzyki dopiero w wieku 16 lat według metod opartych na matematyce, psychologii i filozofii. Fani jego oryginalnych pomysłów poznali go w solowych nagraniach, w trio na płycie ACT-u "Follow the White Rabbit", a teraz w nietypowym kwintecie z dwoma saksofonistami: Emile Parisienem (tenor i sopran) oraz Loganem Richardsonem (alt). Kompozytorem większości utworów jest Herman.
Wyjątek to hymn Izraela "Hatikva", jeden z nielicznych w nostalgicznej tonacji molowej. Co ciekawe, jego motyw pochodzi z Włoch i pojawia się w wielu melodiach ludowych, m.in. polskiej "Pod Krakowem" i "Wełtawie" Smetany. Również kołysanka "Ukolebavka" ma smutny charakter, a napisał ją czeski pianista Gideon Klein. Większość kompozycji Hermana opiera się na spontanicznej improwizacji.
To ekspresyjna muzyka nasycona emocjami, wykonana przez wirtuoza z wielką wyobraźnią. Przykładem są dynamiczne tematy "Homemade" i "Madeleine". Każdy miłośnik współczesnego jazzu powinien poznać dogłębnie Yarona Hermana, bo niewielu jest pianistów grających tak oryginalnie.
Marek Dusza
ACT/GIGI