Brytyjski pianista Django Bates założył trio Belovèd dziesięć lat temu w Kopenhadze, kiedy wykładał w tamtejszym Rhythmic Music Conservatory. Do współpracy zaprosił szwedzkiego kontrabasistę Pettera Eldha i duńskiego perkusistę Petera Bruuna.
Bates usłyszał ich w jakimś zespole, przechadzając się korytarzem w konserwatorium. Pomyślał, że jeśli kiedykolwiek powróci do grania w trio, to chciałby właśnie z nimi. Przez rok spotykali się i spontanicznie improwizowali. Pierwszym nagraniem był album "Belovèd Bird" ze standardami Charliego Parkera w aranżacjach Batesa. Teraz Django Bates powrócił pod skrzydła ECM-u z tym właśnie triem, a w tym samym czasie ukazał się znakomity album Anouara Brahema z jego udziałem.
Na płycie "The Study of Touch" znajdziemy kompozycję Parkera "Passport", nawiązującą do początków współpracy tria i świadczącą o tym, jak wymagające utwory pisał Bird. W sam raz dla ambitnych, nowatorskich, otwartych na nowe rozwiązania rytmiczne i harmoniczne jazzmanów europejskich, bo amerykańscy z pewnością podeszliby do tego utworu bardziej be-bopowo.
Django Bates bawi się strukturą utworów, wszystko tu jest zmienne: rytm, harmonia i melodia, ale płynie wartkim nurtem. Ciekawie, bo trudno przewidzieć następny akord. Podoba mi się kontrabas Eldha.
Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL