Zdarza się, że spotkanie kilku nie najbardziej znanych muzyków zaowocuje arcyciekawą sesją nagraniową. Tak stało się w tym wypadku.
Reprezentujący Maroko Majid Bekkas (wokalista, gitarzysta i lutnista basowy) dał się już poznać w nagraniach z pianistą Joachimem Kuhnem. Urodzony w Szwecji, ale mający chorwackie korzenie, trębacz Goran Kajfes posiadł technikę i wyobraźnię porównywalną z tym, co prezentował Tomasz Stańko. Do kwartetu dołączył wysoko ceniony w Szwecji klawiaturzysta Jasper Nordenstrom, który od lat owocnie współpracuje z Kajfesem. Kwartet uzupełnił duński perkusista Stefan Pasborg zaliczany do czołówki europejskiej.
W tym spotkaniu kultur Północy i Południa znaleziono wspaniały złoty środek. Majid Bekkas zaproponował tradycyjne i przez siebie napisane tematy, wyśpiewane natchnionym głosem. Dało to pole do popisu pozostałym muzykom, którzy ochoczo wkręcili się w wir improwizacji, najczęściej zespołowych. Ta transowa aura udzieliła się całej grupie i ze splotu wykreowanych dźwięków trudno już wyłowić te "południowe" i te "północne" – tak dobrze zostały zintegrowane. Obojętne, czy są to tylko dialogi głębokiego głosu Bekkasa i promienistej trąbki Kajfesa, czy narrację prowadzi cały kwartet – niecodzienna aura emanuje z ich muzycznego spotkania.
Cezary Gumiński
ACT/GiGi Distribution