Jednakże ten projekt jest czymś specjalnym, gdyż Helen Sung jakby odwoływała się do czasów, gdy studiowała muzykę klasyczną. Oprócz przedstawienia kilku utworów autorskich, zręcznie zaaranżowała siedem kompozycji wybitnych pianistek. Rozszerzyła instrumentację ściśle jazzowego kwartetu własnego (saksofon/flet, fortepian, kontrabas, perkusja) i zręcznie wykorzystała potencjał smyczkowego Harlem Quartetu.
Napisane aranżacje cechuje imponująca doza koherentności pomiędzy partiami granymi przez oba kwartety, co w jazzie zdarza się rzadko. Zwykle smyczki dosładzają, gdy tu odgrywają równorzędną rolę, przejawiająca się wytrawnym brzmieniem.
Każdy z ułożonych z pieczołowitością utworów na płycie "Quartet +" odznacza się autonomicznym charakterem. Wcześniej powstałe kompozycje brzmią może bardziej przewidywalnie, natomiast temat Carli Bley "Wrong Key Donkey" pozwolił zarówno Johnowi Ellisowi (saksofon), jak i Limarowi Gavilanowi (skrzypce) fantastycznie odfrunąć.
Cezary Gumiński
Sunnyside