Zawsze intrygowała mnie stylistyczna różnorodność amerykańskiego gitarzysty Nelsa Cline’a. Przeciwwagą dla awangardowych improwizacji był jego nowatorski wkład w oryginalne brzmienie rockowej kapeli Wilco.
Pierwszy album dla Blue Note Records "Lovers" (2016) zaskoczył mnie nastrojowymi kompozycjami, których słuchałem w skupieniu delektując się urokliwą harmonią przyjaznych dla ucha gitarowych zawiłości. Tak Nels Cline zyskał popularność u mniej otrzaskanej we free-jazzie publiczności.
Gitarzysta cały czas się rozwija, czerpiąc natchnienie z licznych doświadczeń i nieustannie zaskakuje. "Consentrik Quartet" to tytuł albumu i nazwa formacji Nelsa Cline’a z saksofonistką Ingrid Laubrock, basistą Chrisem Lightcapem i perkusistą Tomem Raineyem. W nich znalazł bratnie dusze i możliwości fuzji doświadczeń z nowymi pomysłami.
Nastrojowy temat "The Returning Angel" składa się z brzmieniowych plam i monotonnych gitarowych akordów. Zespół rozpędza się w utworze "The 23" pulsującym gęstym, miarowym rytmem i wibrującym saksofonem.
Zmiany metrum w "Surplus" zmuszają do uważnego śledzenia pokręconej linii melodycznej, wytyczanej przez saksofonistkę. Gitarowe akordy pędzą z zawrotną szybkością, by spowolnić tempo jak w temacie "Allende". "Consentrik Quartet" to fascynujący album, pełen tajemnic, które z przyjemnością odkrywamy.
Marek Dusza
Blue Note/Universal