YAMAHA
RX-V671

Stawiając obok siebie zeszłoroczny model RX-V667 i obecny RX-V671, można byłoby urządzić zabawę w odnajdywanie szczegółów. Nikt jednak się chyba nie spodziewał, że po zeszłorocznej rewolucji wzorniczej Yamaha wygeneruje kolejny projekt plastyczny. Producent zostawił więc design w spokoju, a skupił się na kwestiach ważniejszych z użytkowego punktu widzenia.

Nasza ocena
Wykonanie
Zeszłoroczny, wciąż świeży projekt plastyczny, uzupełniony o wartościowe dodatki użytkowe, zaawansowana cyfrowa sekcja audio
Brzmienie
Dynamiczne, swobodne, szeroko rozciągnięte z odważną górą i rozbudowanym basem. Spójna i precyzyjna scena.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Nie dość tego, że Yamaha RX-V671 kosztuje mniej, to jeszcze wzbogacono ją o dwa niezwykle ważne dodatki - port USB i moduł sieciowy LAN. Złącze USB obsługuje dwa typy urządzeń, nośniki pamięci pendrive oraz odtwarzacze Apple (iPod, iPhone). W ramach tych pierwszych odtwarzane są pliki muzyczne, w tym format Flac (do 96 kHz); przynajmniej oficjalnie Yamaha nie pracuje z dyskami twardymi.

iPody potrzebują do komunikacji zwykłego kabelka USB, jest to więc najnowszy z dostępnych (przewodowych) standardów. Alternatywnie można też wykorzystać klasyczną stację dokującą, którą podłącza się już z tyłu. Port USB odcina się nieco od typowego, chronionego zaślepką wejścia podręcznego, w którym obok złącz analogowych znajduje się także bardzo pożądane wejście HDMI - jedno z (aż) sześciu, w które wyposażono amplituner, pozostałe znajdują się oczywiście na tylnej ściance, razem z jednym wyjściem.

Wyposażenie

Komplet wideo uzupełniają dwa wejścia komponent (plus jedno wyjście) i cztery kompozyt (plus dwa wyjścia). Zestaw analogowego audio przedstawia się tylko nieco skromniej z czterema wejściami oraz jednym wyjściem liniowym. Wartościowym dodatkiem, występującym tylko u Yamahy, jest wejście dla gramofonu analogowego. Są też cyfrowe - dwa optyczne i dwa koaksjalne.

Oprócz specjalnej pary gniazd RCA, do (stereofonicznego) zasilania drugiej strefy może służyć wydzielona para zacisków głośnikowych (wtedy rezygnujemy w głównym pomieszczeniu z konfiguracji 7.1 na rzecz 5.1); w obsłudze drugiej strefy pomagają również porty zdalnego sterowania i wyzwalaczy.

Owe wielofunkcyjne terminale mogą być też wykorzystane do podłączenia przednich głośników efektowych w firmowym systemie Presence - pomysł polega na dodaniu dwóch przednich kolumn efektowych zawieszonych na wysokości ok. 1.8 m od podłogi; presence jest kompatybilny ze wszystkimi bazowymi systemami dekodowania (Dolby Digital, DTS HD...), gdyż stanowi pewnego rodzaju "nakładkę", przetwarzając sygnał wychodzący z dekodera; podobnie działa system Dolby ProLogic IIz. Yamaha RX-V671 ma komplet standardowych dekoderów HD, jednak w ramach systemów surround od wielu lat wprowadza własne dodatki.

Zestaw Cinema DSP, składający się z kompletu procesorów, ma wiele najróżniejszych przestrzennych algorytmów. Yamaha instaluje charakterystyczną "kostkę" Dock, pozwalającą na podpięcie stacji dokującej dla iPod’a oraz dwóch własnych adapterów: pierwszy to odbiornik Bluetooth, drugi jest specjalnym bezprzewodowym systemem do przesyłania muzyki z odtwarzaczy Apple - wobec obowiązujących dzisiaj standardów już nieco podstarzałym.

Wejścia i wyjścia wideo są uzupełnione o konwersję sygnałów jak i skalowanie do postaci 1080p.

Odsłuch

Yamaha często nadaje swoim amplitunerom wyraźny rys brzmieniowy, opierający się na swobodzie, otwartości i detaliczności. Nie inaczej jest w przypadku amplitunera Yamaha RX-V671. Urządzenie jest podatne na wszelkie impulsy i emocje płynące z nagrań, ale zwłaszcza na zachęty do grania zdecydowanego, do podążania za mocniejszymi akcentami. Bez zbytniej ostrożności, odważnie i czasami na skróty, Yamaha gra trochę tak, jakby zadzierała dziób na wysokich falach, aby za chwilę się w nich zapaść... i znowu - oczywiście o ile muzyczne morze jest wzburzone. Jak niszczyciel o wysokiej "dzielności morskiej", którym rzuca, który wpada w potężne przechyły, ale w końcu daje sobie radę. Zapiera to dech w piersiach, rodzi obawy... i wreszcie podziw. Jednym słowem - ostra jazda.

Góra jest więc ofensywna, błyszcząca, niesie sporą dawkę informacji, ale też nie unika ich wzmocnienia. W jej towarzystwie średnica wydaje się pozostawać o pół kroku z tyłu, lecz nie jest to wynik zamglenia i osłabienia rozdzielczości, ale "unormowania"; mniej tu porywczości i drapieżności, co jednak nie przekreśla szans na wiarygodne odtwarzanie, również głosów (a więc kinowych dialogów) dobrze wykształconych i mających spokojną, przewidywalną barwę.

Na dole pasma tworzony jest solidny i uniwersalny fundament, mający zdolność do generowania sporej masy, niskich zejść oraz podtrzymania rytmu - w każdej z tych dziedzin można znaleźć lepszych specjalistów, za to Yamaha nie jest jednostronna, wyrabia się w każdej sytuacji. Równie dobrze przejawia się energetyczność wyższego basu jak i obfi tość niskiego. To w stereo - w kinie znowu musimy się zdać na możliwości subwoofera. Mimo lekko wyostrzonego profi lu tonalnego, Yamaha RX-V671 bardzo dobrze scala plan dźwiękowy, przenosimy się w samo serce akcji, jesteśmy otoczeni - ale nie chaosem, lecz spójną sceną.

Parametry
YAMAHA RX-V671
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 0
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI/komp
Skaler 1080p
Dekodery surround DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus,DD EX, DTS, DTS ES, DTS Neo:6,DPLIIx
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu