YAMAHA
RX-A730

W tegorocznej odsłonie linia Aventage liczy już aż siedem modeli, podczas gdy tych tańszych ("zwykłych") jest w katalogu "tylko"pięć. Rety, to w sumie dwanaście! Czy na tym polega kryzys? Co może być specjalnego w serii Aventage, skoro wszyscy producenci amplitunerów przyzwyczaili nas do tego, że nawet tanie urządzenia są dzisiaj wyposażone po zęby?

Nasza ocena
Wykonanie
(Najtańszy) przedstawiciel serii Aventage, gdzie obok zaawansowanych funkcji położono nacisk na rozwiązania służące jakości dźwięku - niezależne zasilanie dla sekcji analogowej i cyfrowej, elementy tłumiące wibracje, okazała sekcja pięciu dwukanałowych przetworników DAC (32 bity/384 kHz).
Brzmienie
Płynne, gęste, dynamiczne, z wyrafinowaną górą i soczystym basem.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

W modelach Aventage postawiono na jakość konstrukcji mechanicznej i układów audio. Total Purity Concept składa się z szeregu rozwiązań. Amplitunery mają sobie dobrze radzić z różnorodnymi obciążeniami, w tym z obsługą 4-omowych impedancji.

Wzmacniacze są podłączone do niezależnych gałęzi zasilacza, który dba także o separację układów analogowych oraz cyfrowych. Tłumienie drgań wewnątrz przeniesiono na poziom radiatorów końcówek mocy, a wszystko to ma służyć osiągnięciu jak najlepszej jakości dźwięku.

Wejście podręczne ma nowoczesną formę, z gniazdem USB i HDMI na czele. Te ostatnie wyposażono także w protokół MHL dla wybranych smartfonów, pozwalający na transfer dźwięku, obrazu i sygnałów sterujących. USB współpracuje nie tylko ze zwykłymi nośnikami pamięci, ale również sprzętem Apple (iPod, iPad, iPhone).

Trzecie gniazdko w panelu podręcznym - RCA - przesyła analogowy obraz w formacie kompozyt. Podobne złącze znajdziemy u Pioneera, identyczna jest także stojąca za obydwoma rozwiązaniami koncepcja - chodzi o uzupełnienie o obraz transmisji ze sprzętu Apple.

Yamaha RX-A730 ma w sumie siedem gniazd HDMI (w tym jedno z przodu) - sześć wejść oraz jedno wyjście, a także kilka komponentów i kompozytów. W sekcji audio do dyspozycji oddano cztery wejścia RCA oraz jedną pętlę dla rejestratora; obszar cyfrowy audio zawiera po dwa wejścia optyczne i współosiowe.

Dowolność w operowaniu sygnałami wideo zapewnia wbudowany konwerter formatów, przetwornik analogowo-cyfrowy oraz skaler obrazu do wyjściowego formatu 4K. Yamaha ma aż dziewięć par terminali głośnikowych, dodatkowe pozwolą obsłużyć drugą strefę lub zrealizować promowaną przez producenta konfi gurację przestrzenną z wykorzystaniem dodatkowych głośników efektowych Presence. Z wyjściami głośnikowymi są powiązane dwa wyjścia dla aktywnych subwooferów.

Obsługa strefowa została ograniczona do sygnałów audio (brak wyjść dla obrazu); możemy albo przekierować sygnał z końcówek mocy, albo skorzystać z niskopoziomowej pary RCA.

Yamaha RX-A730 ma jednak coś, czego konkurenci mogą jej tylko pozazdrościć - mianowicie układ selektora impedancji, umożliwiający oficjalne podłączanie kolumn 4-omowych; wprawdzie tylko do zacisków przednich, ale jednak.

Dla posiadaczy sprzętu Apple przygotowano AirPlay. Moduł sieciowy ma również wbudowaną aplikację dla radia internetowego oraz możliwości odtwarzacza strumieniowego. Za nim oraz za wejściem USB kryje się obsługa szeregu plików - od MP3 poprzez WMA, AAC aż po Flac 24/192.

Odsłuch

Największą zaletą i elementem wyróżniającym brzmienie Yamahy jest połączenie dynamiki z charyzmatycznością. Muzyka jest zawsze żywa, często spontaniczna, zróżnicowana i wciągająca. Te cechy nie wiążą się jednak tym razem - co odróżnia Yamahę od konkurentów - z akcentowaniem wysokich częstotliwości i zajadłym podkreślaniem detalu. Wręcz przeciwnie: dominuje harmonia, płynność, pasmo wydaje się idealnie wyrównane, wszystkie rejestry proporcjonalnie uczestniczą w akcji, tworzą spójną całość, ale właśnie - jest i akcja, to nie jest brzmienie "statyczne".

Yamaha RX-A730 osiąga efekt zaangażowania przez neutralność, szybkość i przejrzystość. Nie naśladuje wysokotonowej ekspresji Pioneera, jednak w ogólnym ujęciu brzmi czysto i żywo. Góra pasma jest rozdzielcza, lecz często gładka, z jedwabistym połyskiem, nie dąży do stuprocentowej dosłowności.

Z tej grupy trzech amplitunerów Yamaha RX-A730 ma średnicę o najbogatszych barwach, z lekkim ociepleniem, co może przyciągnąć wielu słuchaczy, chcących uciec jak najdalej od suchości, chropowatości i ostrości. Bas jest uniwersalny, potrafi zadowolić zarówno niskimi zejściami, jak i dobrym rytmem.

Yamaha RX-A730w równym stopniu angażuje i relaksuje, emocjami chętnie obdziela zarówno materiał muzyczny jak i kinowe ścieżki dźwiękowe, trzymając jednak nerwy na wodzy.

Parametry
YAMAHA RX-A730
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 153
Moc4 [W] 2K 156
Skaler 4K
Dekodery surround DD-True HD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DPL IIz,DTS Neo:6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Yamaha RX-A730

Yamaha zaskakuje potężną mocą zainstalowanych wzmacniaczy, 153 W przy 8 omach to jeszcze więcej niż oferuje Pioneer. W trybie dwukanałowym mamy 2 x 122 W, ale przy pięciu kanałach widać już kres wydajności wzmacniacza, i moc 5 x 48 W.

W RX-A730 producent zastosował selektor impedancji, którego zasługą jest możliwość pracy z 4-omowymi kolumnami. Wówczas otrzymujemy 2 x 124 W. Obciążenie 4-omowe można stosować tylko w kanałach przednich, stąd tylko dla nich wykonałem stosowne pomiary.

Czułość jest minimalnie niższa od standardu i wynosi 0,25 V. Szum sięga -82 dB, ale dzięki wysokiej mocy dynamika wynosi 104 dB. Pasmo przenoszenia (rys.1) jest jednym z lepszych, jakie można spotkać w amplitunerach, przy 10 Hz poziom wynosi -0,2 dB, a przy 100 kHz spadek nie przekracza -1 dB, niezależnie od obciążenia.

Najmocniejszym akcentem w spektrum zniekształceń (rys. 2) jest trzecia harmoniczna, osiągająca poziom -80 dB, druga leży przy -87 dB, a kolejne już znacznie poniżej -90 dB.

YAMAHA testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu