Duński saksofonista plasuje się na wysokiej pozycji nie tylko na rodzimej scenie, ale jest też cenionym muzykiem w kontekście międzynarodowym; przyczyniło się do tego z pewnością studiowanie jazzu w USA.
Hans Ulrik nagrał kilkanaście płyt autorskich w różnych stylach, a aktualnie powraca do głównego nurtu ze wsparciem tria szwedzkiego pianisty Larsa Janssona. Muzycy ci współpracowali owocnie już dwie dekady temu, a ich telepatyczne zrozumienie wynika z faktu, że obaj przywiązują fundamentalną rolę do nasycenia improwizowanych fraz melodią.
U Janssona wyczuwa się zresztą wyraźny wpływ barwnej i energetycznej pianistyki Keitha Jarretta. Część materiału skomponowanego przez Ulrika, który stara się pisać z myślą o Janssonie, została zainspirowana fascynacją istotami żywymi ("Downward Dog", "Simple Creature"), a część - wybitnymi postaciami jazzu ("Horace", "Bacharach", "Follow the Swallow").
Celnie podkreślił on charakter poszczególnych bohaterów w melodiach. Bodaj najbardziej oryginalną formę przybrał słynny temat "Psalm" Johna Coltrane`a: po lirycznym wstępie fortepianu wprowadzającego atmosferę melancholii, pojawiła się łagodna linia saksofonu tenorowego w górnym rejestrze - prosta i piękna.
Cezary Gumiński
STUNT / MULTIKULTI