Recepta sukcesu wydawałaby się prosta: wielki współczesny saksofonista Joe Lovano interpretuje tematy ze zbioru nieżyjącego od 50 lat saksofonowego giganta jazzu Charliego Parkera (pseudonim Bird - stąd tytuł niniejszego kompaktu). Jednakże interpretacje jedenastu popularnych kompozycji Parkera, uzupełnionych krótką kompozycją własną "Birdyard" (będącą swoistą ekstrapolacją stylu Parkera w czasy współczesne), oraz słynny standard "Lover Man" (który Parker kiedyś zinterpretował z niebywałą desperacją), są nietuzinkowe.
Twórcze potraktowanie oryginałów sprawia wrażenie, że obcujemy z jakby od nowa napisanymi utworami. Zdarza się, jak w "Donna Lee", że fragmenty tematu przeplatają partie improwizowane. Niezwykle zgrabne połączenie trzech bluesów w "Blues Collage" przypomina jazzującą Bachowską fugę. Płyta została nagrana w podobnym składzie jak poprzedni "Folk Art".
Joe Lovano używa aż czterech saksofonów: tenorowego, altowego, mezzosopranowego i podwójnego sopranowego. Przy fortepianie zasiada wytrawnie sekundujący James Weidman, a na kontrabasie z wdziękiem udziela się Esperanza Spalding . Dwóch perkusistów, Otis Brown i Francesco Mela, bezbłędnie uzupełniają się rolami.
Cezary Gumiński
Blue Note/EMI