Miroslav Vitous był basistą w początkowym okresie (lata 1971–1973) działalności najsłynniejszej formacji jazz- -rockowej Weather Report (WR). Niekwestionowany wirtuoz czterech strun, pochodzący z Czech, rozstał się z grupą, bo zmieniła się koncepcja stylistyczna.
W miejsce zbiorowych improwizacji prowadzonych intuicyjnie krótkimi frazami przez Waynego Shortera, Vitousa i Joe Zawinula, pojawiły się dłuższe partie solowe w ramach wyraźnie zaaranżowanej całości. Vitous poszedł więc swoją drogą, a w swych poszukiwaniach próbował najrozmaitszych form wypowiedzi.
O ile poprzedni projekt Vitousa "Remembering WR" nie miał jednoznacznych odniesień do programu WR, o tyle niniejszy album jest w większości oparty na kompozycjach Vitousa, które kiedyś grywał z WR.
Ekscentryczny jest skład obecnej formacji: bas, klawiatury, 2 saksofony i 2 perkusje. Dość swobodna i na wskroś współczesna forma wypowiedzi sekstetu zbliża się do stylu uprawianego w ostatniej dekadzie przez kwartet Shortera.
Wierne odegranie dobrze znanego materiału byłoby bowiem banałem i nie licowało z ambicjami Miroslava Vitousa. Muzycy zagrali z tak zwanym pazurem pokazując, jak uniwersalna i ponadczasowa była twórczość WR. Dla kogoś nieosłuchanego z ich repertuarem to całkiem nowa przygoda.
Cezary Gumiński
UNIVERSAL/ECM