Piano Improvisations Vol. 1

CHICK COREA
Piano Improvisations Vol. 1

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

"Piano Improvisations Vol. 1" to  reedycja kompaktowa ważnego tytułu z 1971 r. Ta ważność wynikała z kilku faktów. To przede wszystkim pierwszy nagrany przez wydawnictwo ECM recital wschodzącej gwiazdy fortepianu, jaką był wtedy Chick Corea.

"Piano Improvisations Vol. 1" to reedycja kompaktowa ważnego tytułu z 1971 r. Ta ważność wynikała z kilku faktów. To przede wszystkim pierwszy nagrany przez wydawnictwo ECM recital wschodzącej gwiazdy fortepianu, jaką był wtedy Chick Corea.

Dla progresywnych amerykańskich luminarzy jazzu europejska firma ECM stała się rzadkim miejscem, gdzie mogli znacznie swobodniej realizować swe pragnienia artystyczne. Taką otwartość na nowe rodzaje estetyki odważnie lansował producent Manfred Eicher (ECM), człowiek niemający w zasadzie swego odpowiednika na gruncie amerykańskim.

Jeśli zaś chodzi o samego Coreę, podejmował on w tym czasie kluczową decyzję, czy kontynuować przygodę z niszowym free jazzem, czy zbliżyć się do oczekiwań szerszej publiczności, nie zaprzeczając zarazem swemu artystycznemu ego. Ta transformacja mu się w pełni udała, o czym świadczy niniejszy zbiór kilkunastu miniaturek fortepianowych.

W repertuarze odnajdujemy melodyjne zarysy tematów, jakie potem Chick Corea spopularyzował na licznych albumach grupy Return to Forever i debiutanckim krążku Stanleya Clarke'a. W prezentacjach Corei urzeka niebywała lekkość i śpiewność narracji oraz umiejętne wplatanie elementów klasyki romantycznej i impresjonistycznej.


ECM / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo