W serii wznowień "Touchstones" wytwórni ECM ukazała się bodaj najbardziej rockowa z płyt gitarzysty Johna Abercrombiego "Night", nagrana w 1984 r. w Nowym Jorku. Abercrombie zaprosił do studia Power Station czeskiego klawiaturzystę Jana Hammera, perkusistę Jacka DeJohnette'a i saksofonistę Mike'a Breckera.
John Abercorombie przeszedł drogę od zainteresowania rockiem do jazzu dzięki kolekcji płyt swoich znajomych, gdzie znalazł album Barneya Kessela. W Berklee College of Music zainteresował się muzyką Jima Halla i Wesa Montgomerego, a pewien wpływ wywarła na nim także gra młodego George’a Bensona. Jednak już na pierwszej, znakomitej płycie "Timeless" (1975), nagranej dla ECM-u, Abercrombie prezentuje oryginalny styl i charakterystyczne brzmienie.
Album "Night" jest przeznaczony do słuchania wieczorem i ma w sobie swobodny nastrój klubu, gdzie improwizują mistrzowie. By sprawić radość słuchaczom o różnych zainteresowaniach, grają jazzowo, bluesowo, rockowo, a w otwierającej album kompozycji Hammera "Ethereggae" słychać nawet rytmy z Jamajki. Najciekawsza jest interakcja pomiędzy Abercombie’em a Hammerem, który szaleje na organach Hammonda w utworach "East" i "Believe You Me". Frajdą dla miłośników szybkich fraz saksofonu są "breckerówki", które wciągają muzykę w główny nurt jazzu.
Marek Dusza
ECM/Universal