Shipp należy z pewnością do czołówki jazzmanów z największym własnym jak i współautorskim dorobkiem nagraniowym (czasem do pięciu wydanych tytułów rocznie). Z kontrabasistą Michaelem Bisio oraz perkusistą Newmanem Taylorem Bakerem współpracuje owocnie od dekady.
Intrygować może, dlaczego właśnie ten szósty album tria został nazwany dość kategorycznie, gdy poprzednie, nagrane w tym samym składzie, nie różniły się specjalnie w charakterze prezentacji. Shipp jest perfekcyjnym technicznie pianistą, z głową naładowaną śmiałymi pomysłami.
"New Concepts of Piano Trio" plasuje się w nurcie free-jazzowym, jednakże mało kto wcześniej przedstawił muzyczne wizje w tak przemyślanej formie. Choć zabrzmi to paradoksalnie, muzycy tria Shippa cały czas kontrolują przebieg improwizacji i nie ma w ich grze dość typowych dla free jazzu momentów, gdy palce muzyka wyprzedzają jego świadomość grania.
Album rozpoczyna się nakreśleniem balladowego motywu "Primal Poem", po czym następuje zbiorowy akt improwizacji, w którym zarówno basista, jak i perkusista stają się równoprawnymi partnerami kreacji.
"New Concepts of Piano Trio" został zdominowany melancholijną aurą. Cała materia dźwiękowa jest niezwykle transparentna i doskonale słychać każdy rezonans fortepianu, dotyk struny kontrabasu, a nawet muśnięcie talerza perkusji.
Cezary Gumiński
ESP Disk