Synteza jazzu i klasyki jest ambicją największych sław muzyki synkopowanej. Są to dzieła o lżejszym ładunku, jak "Corea.Concerto" czy omawiane tu "Piano Concerto" Leszka Kułakowskiego.
Napisał je na zamówienie 40. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a wykonał je Bogdan Kułakowski z gdańskimi filharmonikami. To nagranie pochodzi z Komeda Jazz Festival 2011, zostało zarejestrowane w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku 29 października, a solistą jest sam kompozytor.
Koncert, w podtytule "Słowiańsko-jazzowe faktury na fortepian i orkiestrę", definiuje artystyczne i stylistyczne credo twórcy, podkreślającego w komentarzu kontrast pomiędzy intensywną jazzową narracją a słowiańską emocjonalnością. Początek jest imponujący, niemal jak w V Symfonii Beethovena, a potem napięcie rośnie, opadając nieco w środkowej, umiarkowanej części.
Nie mniej interesujące są "Sketches for Jazz Trio & Symphony Orchestra" wykonane przez zespół Leszka Kułakowskiego i OSFB. Artysta eksponuje intensywną synkopę swingu wplatając partie improwizowane pomiędzy precyzyjny zapis nutowy. Pianista osiągnął znakomitą równowagę pomiędzy jazzowym triem, a partiami zdominowanymi przez orkiestrę. Album dla wymagających jazzfanów i bywalców sal filharmonicznych.
Marek Dusza
DUX