Antonio Vivaldi skomponował oratorium "Judyta triumfująca, zwycięska nad barbarzyńcami Holofernesa" w 1716 r. dla szkoły muzycznej dla dziewcząt Ospedale della Pieta w Wenecji. Działający tu chór i zespół muzyczny cieszył się sławą także poza Republiką Wenecką.
Co ciekawe, dziewczęta występowały na wpół zasłonięte draperiami z cienkiego materiału, zyskując powab i tajemniczość. Tu w wieku 25 lat zaczął pracę kleryk Antonio Vivaldi. Początkowo uczył gry na skrzypcach, a następnie skomponował swoją pierwszą operę "Ottone in villa", a także liczne psalmy, hymny, magnifikaty i motety.
Jednak oratorium "Judyta triumfująca" oparte na Księdze Judyty Starego Testamentu zwróciło uwagę dojrzałością barokowej sztuki oratoryjnej. Vivaldi zrezygnował z partii narratora powierzając solistkom i chórowi akcję, jak w operze.
Pięć znakomitych solistek wykonuje partie bohaterów, w tym Holofernesa, który uległ urokowi biblijnej Judyty i zapłacił za to głową. Jordi Savall dyryguje połączonymi zespołami: La Capella Reial de Catalunya i Le Concert Des Nations. Oratorium zarejestrowano na żywo w doskonałej akustycznie sali P.
Bouleza w paryskim Cite de la Musique w 2018 r. Perfekcja instrumentalistów, zmysłowe partie solistek i wspaniały chór gwarantują ponad dwie godziny muzycznej uczty.
Marek Dusza
Alia Vox/CMD