Koreańska muzyka zwykle kojarzy się nam z cukierkowatymi gwiazdami k-popu – konwencji wzbudzającej tyleż kontrowersji, co zachwytu, głównie u nastoletnich słuchaczek. Nic natomiast nie wiemy o artystach ze sceny alternatywnej.
Yaeji urodziła się co prawda w Stanach Zjednoczonych, ale ma stały kontakt z krajem swoich rodziców. Uwagę zwróciła jej debiutancka EP-ka z 2017 roku, na której znalazły się single "Raingurl" i "Drink I’m Sippin On". Zaowocowało to zaproszeniem do występu na płycie Charli XCX z 2019 roku oraz powierzeniem realizacji remiksów dla Dua Lipy i Robyn.
Artystka wielu talentów (producentka, wokalistka, DJ-ka, sztuki wizualne) w intrygujący sposób miesza taneczną elektronikę z hiphopem, rave’em, r’n’b lat 90. oraz motywami wywodzącymi się z kultury koreańskiej. Niby brzmi to jak wiele produkcji znanych z indie popowej sceny Londynu i Nowego Jorku, a jednak ma swój indywidualny rys. Yaeji jest postrzegana jako buntowniczka i innowatorka.
Utwory zawarte na "With A Hammer" mają swoją dramaturgię – brudne i duszne fragmenty przełamywane są jaśniejszymi momentami. Mieszanka angielskiego i koreańskiego języka w rapowanych partiach wypada dość miękko, a w jej głosie jest szczególna słodycz i aksamit. Łamie to wyobrażenie o tym, że "With A Hammer" nagrała mocno wkurzona dziewczyna, grasująca z niebezpiecznym narzędziem w rękach.
Grzegorz Dusza
Sonic