MARANTZ
SR4002

Because Music Matters - to hasło towarzyszące Marantzowi od dawna, ale wobec amplitunera wielokanałowego nabiera ono nowego znaczenia. Kiedy Marantz występuje w teście amplitunerów, nie zawsze jest liderem nowych funkcji i formatów, ale najczęściej odrabia te zaległości właśnie na polu muzycznym.

Nasza ocena
Wykonanie
Znajoma facjata Marantza, ładne ułożenie modułów, uwaga skupiona na sekcji audio.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa, dość wysoki szum, ale ładny kształt charakterystyki THD+N w funkcji mocy.
Brzmienie
Plastyczne, spójne, harmonijne, bardziej relaksujące niż angażujące. W kinie więcej blasku i wyrazistości.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Jednak choćby dźwięk był najważniejszy, to konstruując urządzenie AV, nie można zapomnieć o sekcji wideo, która w dzisiejszych czasach HD wychodzi nawet na pierwszy plan. SR4002 ma to, co najważniejsze w tej dziedzinie - HDMI i komponent w ogólnie przyjętych na tym poziomie ceny kompletach 2/1 oraz 3/1 (wejścia/wyjścia). Jest także "drobnica" kompozyt i S-Video. Samodzielny układ HDMI nie współpracuje z sekcją analogową, ograniczono się do stworzenia przełącznika wejść HDMI, z których pobierany jest jednak także sygnał audio. Ponieważ HDMI ma tu (nie najnowszą) postać v1.1, nie prześlemy DVD-Audio ani SACD.

W sekcji audio otrzymujemy po dwa wejścia i wyjścia dla każdego z cyfrowych formatów, a także pełne komplety 7.1. Pakiet sterowania obejmuje jedynie firmowe gniazda Control, SR4002 jest modelem pozbawionym funkcji multiroom, wyprowadzenie i obsługa sygnałów w drugim pomieszczeniu to domena większego i nieco droższego SR5002. Jednak nasz SR4002 potrafi zasilić parę kolumn przednich za pomocą czterech końcówek mocy, jeśli tylko zrezygnujemy z systemu 7.1 na rzecz 5.1 (a to przecież w praktyce dość częsta sytuacja).

Umiarkowaną liczbę przycisków rozmieszczono ergonomicznie, zgodnie z tradycją są również dwie duże gałki i wyeksponowana w centrum niebieska, wyraźna matryca. Klasyczne, piętrowe menu nie jest zbyt zawiłe, ale trzeba spędzić nad nim trochę czasu, potem przyporządkowanie gniazd komórkom systemowych odwdzięczy się łatwą obsługą. Dla twardzieli przygotowano oczywiście ręczne ustawienia wszystkich parametrów związanych z głośnikami, ale większość użytkowników sięgnie po automatyczną kalibrację w firmowym systemie, noszącym tutaj nazwę MRAC.

Samouczący pilot został przygotowany do obsługi szeregu urządzeń różnych producentów, kody zawarto w załączonej instrukcji.

W sekcji audio spotkamy konwertery Crystal Semiconductors 24 bitów/192 kHz. Z tej samej firmy pochodzi również dekoder surround CS494003, którego umiejętności sięgają formatu DTS 96/24, THX Select oraz kilku własnych trybów przestrzennych DSP. W setkach algorytmów zaszyty został również ten odpowiedzialny za kalibrację akustyczną - autorstwa Cirrus Logic.

Do radiatora przykręcono łącznie czternaście tranzystorów wyjściowych sparowanych w zestawy 2SB1560/2SD2390, są to więc takie same układy, z jakich korzysta amplituner Harmana Kardona. Moduł HDMI nie został zaekranowany, zamontowano na nim bardzo dobre układy wejścia i wyjścia firmy Silicon Image. Okablowanie wewnętrzne ma w wielu miejscach założone pierścienie ferrytowe.

ODSŁUCH

Zanim napiszę o basie czy tonach wysokich, bo od tego nie ucieknę, z większą chęcią stwierdzę, że SR4002 gra po prostu ładnie, niezależnie od tego, czy będziemy słuchali CD, czy DVD. Dźwięk nie drażni, jest bardzo naturalny i spójny, z głośników płynie muzyka, która raczej pozwala nam się zrelaksować, niż podnosi adrenalinę.

Wiadomo już na pewno, że to zupełnie innych styl niż Denona czy Harmana. Tutaj żaden podzakres nie jest podkręcony, żaden wymiar dźwięku nie przesadzony. Dźwięk jest dokładny, miarowy, ale bez narzucającej się szczegółowości i konturów, pojawia się z bardziej zaznaczonym wypełnieniem i bogatszymi barwami.

Czy nie zabraknie szybkości i dynamiki? Choć nie jest to urządzenie wyraźnie ukierunkowane na uzyskanie najlepszych rezultatów pod tym względem, to nie można odmówić mu przynajmniej ocen dobrych w tych dziedzinach i zasadniczej uniwersalności. Bas nie jest szalony w niskich zejściach ani morderczo potężny, wykonuje swoją pracę dokładnie i bez emocji.

Taki charakter dotyczy głównie przekazu stereo, z kolei kino domowe wydaje się bardziej sprężone, wyraziste, ale wciąż w naturalny sposób skupione wokół pierwszego planu. Świetne podążanie za tempem akcji, odważna góra - w dalszym ciągu bez szklistych, niepokojących dźwięków. Pojawia się także znana już ze stereo plastyczność średnicy, wciągająca w klimat filmów.

Radek Łabanowski

Parametry
MARANTZ SR4002
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc8 [W] 2K 128
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
Skaler nie
Dekodery surround DD, DD EX, DPLIIx, DTS, DTS ES, DTS NEO:6, DTS 96/24
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Marantz SR4002

Materiały firmowe określają moc SR4002 jako 80 W na kanał przy 8 omach. Potencjał 4002-ki jest jednak w rzeczywistości znacznie wyższy - aż 128 W potrafi wytworzyć każda z zainstalowanych końcówek, w układzie stereofonicznym mamy 2 x 113 W, a w konfiguracji pięciokanałowej 5 x 71 W przewodzi testowanej stawce, na pochwały zasługuje też zasilacz. Współczynnik S/N to tylko 80dB, a przez to dynamika, choć moc wyjściowa jest wysoka, z trudem przekroczyła 100 dB.

Pasmo przenoszenia (rys. 1) ukazuje niecały decybel spadku przy 10 Hz i niecałe dwa przy 100 kHz - tu jest więc dobrze.

Punktem charakterystycznym na analizie z rys. 2 jest dość silna druga harmoniczna (-76 dB), dalej pojawiają się i nawet dominują już nieparzyste, ale oprócz położonej przy -81 dB trzeciej nie są obecne powyżej -90 dB.

Dość nietypowy kształt ma tym razem rys. 3, na którym zaobserwujemy szeroki obszar zniekształceń o zbliżonej, minimalnej wartości, bezpośrednio przed przesterowaniem. Jest to sytuacja korzystna, a poziom poniżej 0,1% możemy utrzymać dla mocy z przedziału 1,4 W - 108 W.

MARANTZ testy
MT-60D
BOWERS & WILKINS
MT-60D
Zestawy głośnikowe 5.1

Siła systemu MT-60D drzemie tam (albo obudzona stamtąd się wydobywa), gdzie jest naturalne źródło akustycznej mocy - w zakresie niskich częstotliwości. Firma B&W nie jest ściśle wyspecjalizowana w projektowaniu subwooferów, bardziej znane - czy wręcz słynne - są inne jej produkty i patenty niezwiązane z przetwarzaniem niskich częstotliwości, takie jak Diament, Kevlar i Nautilus. Ale w Worthing już wiele lat temu zwrócono uwagę na ten kierunek rozwoju rynku, czyli na kino domowe wymagające solidnej basowej podstawy.

Apex
MONITOR AUDIO
Apex
Zestawy głośnikowe 5.1

Komplet Apex wygląda w tym teście najbardziej okazale. Ktoś powie, że najpoważniej, ale nie odbierałbym takim stwierdzeniem powagi pozostałym. To po prostu różne warianty tej samej ogólnej koncepcji, wedle której satelity mają być małe, a subwoofer... też nieduży. Monitor Audio podszedł do tematu z rozmachem, ale i z wyczuciem. Wszystkie elementy tego zestawu imponują solidnością i estetyczną kulturą, zastosowaniem dobrych materiałów oraz doskonałej firmowej techniki głośnikowej.

Millenia
PARADIGM
Millenia
Zestawy głośnikowe 5.1

Kino domowe Paradigma - na pewno nie będzie skuchy. Firma pochodzi z Kanady, ma bardzo mocną pozycję w USA, a tam od dawna rządzi kino domowe, i to nie byle jakie, ale takie, jak amerykańskie steki, czy choćby dania w fast foodach. Według europejskich standardów - podwójne. Jeżeli Paradigm podejmuje się przygotowania systemu satelitarno-subwooferowego, to wie, jak wysoko zawieszona jest poprzeczka. Małe satelity i wygodny do ustawienia subwoofer zostaną przyjęte z życzliwością, ale bez taryfy ulgowej - nie zostanie im wybaczone, jeżeli nie zagrają dynamicznie i nie nagłośnią nawet dużych pomieszczeń.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu