DENON
AVR-1610

Do corocznej wymiany amplitunerów przywykliśmy od tylu lat, ile liczy sobie historia tego typu urządzeń. Zeszłoroczne propozycje miały symbole kończące się cyfrą "9". W tym sezonie Denon trafia całą serią w dziesiątkę. Nomen omen?

Nasza ocena
Wykonanie
Bardzo nowoczesny, efektowny wygląd, bez oszczędności w układach elektronicznych, końcówki mocy na elementach dyskretnych, znakomite procesory i dekodery Analog Devices.
Brzmienie
Łączy nasycenie i spójność z subtelnością i przejrzystością. Duża kultura, mniejsza emocjonalność.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Za tak wyposażony amplituner i to od tak renomowanego producenta, cena 1700 zł to rzeczywiście wydarzenie. Amplituner Denon AVR-1610 ma komplet dekoderów HD, nawet najbardziej prestiżowy DTS HD Master Audio jest na liście obsługiwanych sygnałów, razem z nim rodzinę HD dopełniają DTS HD HiRes, Dolby TrueHD oraz Dolby Digital Plus. Na deser zostaje jeszcze najnowszy wynalazek laboratoriów Dolby o nazwie Dolby ProLogic IIz. Pakiet Audyssey nie tylko sprawuje pieczę nad prawidłową i bezstresową kalibracją przy pierwszym uruchomieniu, ale później może zadbać między innymi o wyrównywanie poziomów głośności np. przy oglądaniu programów telewizyjnych (odwieczny problem głośniejszych reklam).

S-Video

Denon AVR-1610 jest urządzeniem wyposażonym w pięć końcówek mocy, ale ze względu na bogactwo dekoderów i układów przestrzennych trzeba było znaleźć sposób obsługi więcej niż pięciu kanałów - wyjściami niskopoziomowymi możemy wyprowadzić sygnał z dekoderów na zewnętrzną stereofoniczną końcówkę mocy.

Wyjścia te mogą obsłużyć, w zależności od wybranych ustawień menu, albo tylne głośniki efektowe (wówczas tworzymy system 7.1), albo górne głośniki przednie, wymagane przez Dolby ProLogic IIz (pozostając przy bazowym układzie 5.1). Szkoda, że nie ma opcji sterowania tą drogą kanałów przednich - lewego i prawego, bo wówczas za pomocą dobrej końcówki można by zrobić sobie naprawdę poważny upgrade całego systemu, nie tylko do postaci 7.1, ale też do lepszego brzmienia stereo.

Najważniejsze HDMI występuje obecnie w proporcjach wejść i wyjść 3 do 1. Dostajemy również dwa wejścia komponentowe i jedno tego typu wyjście. Bardziej rozbudowana jest sekcja kompozytowa (aż 4 wejścia, nie licząc podręcznego), znalazło się także gniazdo S-Video (przydatne w przypadku wielu urządzeń, a często pomijane, czego najlepszym przykładem są maszyny konkurencji).

Z kamerką

W przypadku Denona AVR-1610 S-Video nabiera zresztą jeszcze innego znaczenia - jest częścią gniazd zarezerwowanych dla stacji dokującej odtwarzaczy iPod, wraz z analogowymi wejściami stereo oraz specjalnym portem sygnałów sterujących tworzy komplet niezbędny do realizacji tego zadania. Konfiguracja nie jest jednak narzucona odgórnie, można z iPoda zrezygnować i podłączyć do S-Video np. kamerę.

Szczególnie cenne w Denonie jest bogactwo i różnorodność portów dla źródeł wideo, bowiem w ramach układów elektronicznych znalazło się kilka ciekawostek. Największą niespodzianką jest obecność konwertera wideo, który spełnia identyczne zadania jak ten w droższym przecież Pioneerze. Można więc przejść z dowolnym sygnałem w górę, dokonując również konwersji na cyfrę i wyprowadzając wszystko pojedynczym kablem HDMI do telewizora lub projektora. Układ działa również w drugą stronę, nie obejmuje tylko powrotu sygnału do postaci analogowej, co jednak nie jest dużym ograniczeniem. Do kompletu dodano także konwersję I/P.

Denon AVR-1610 - wielkie oko

Amplituner Denon AVR-1610 prezentuje się bardzo nowocześnie i efektownie. Duże, "gięte" powierzchnie przedniej ścianki, ogromne oko wyświetlacza (oczywiście umieszczona za nim matryca jest już znacznie mniejszych rozmiarów), a do tego skrzętnie zamaskowane przyciski. Dzięki kształtowi przedniej ścianki bryła wydaje się większa (wyższa) niż w rzeczywistości, a wygląd najtańszego modelu nabiera cech stylu referencyjnych klocków Denona.

Panel wejść podręcznych występuje w podstawowym zakresie z parą stereofonicznych RCA oraz wejściem kompozytowym, dodatkowe gniazdo mini jack przeznaczone dla mikrofonu kalibracyjnego. Pilot obsługuje całą gamę urządzeń z odtwarzaczami (DVD/Blu-ray), tunerem satelitarnym, a nawet telewizorami, a gdy zaopatrzymy się w sprzedawaną oddzielnie stację dokującą, możemy przejąć kontrolę nad iPodem. Aby ułatwić poruszanie się w tym wszystkim, z boku nadajnika zainstalowano mechaniczny przełącznik trybów pracy.

Do sygnałów analogowych wykorzystywany jest procesor Analog Devices Sharc ADSP- 21367. Układy z tej rodziny pojawiły się wiele lat temu wyłącznie w topowych produktach Denona, z biegiem czasu znajdują zastosowanie także w tańszym sprzęcie. Podobne rozwiązania widać w sekcji wideo, konwersją analogowocyfrową zajmuje się Analog Devices ADV7840, usuwaniem przeplotu - specjalizowany chip Anchor Bay Technology.

Odsłuch

Brzmienie Denona AVR-1610 nawiązuje do klimatów, jakie roztacza przed słuchaczem Pioneer. Nie atakuje nas ostrą górą, gra spójnie, gdy trzeba - stanowczo, ale najchętniej delikatnie, z lekkim osłodzeniem. Wpłynie to kojąco na nasz nastrój, choć nie dostarczy emocji na najwyższym poziomie.

Pozornie na przekór temu stylowi prezentują się najwyższe tony - jak napisałem: nieagresywne, ale wybitnie czyste, przejrzyste, otwarte, nasycone wyrafinowaną detalicznością. Wraz z ich obfitością nie pojawia się żaden przesyt, a jedynie finezja i bogactwo, co zaskakuje w tak niedrogim urządzeniu. Denon AVR-1610 potrafi grać dobitnie, odważnie, a przy tym dokładnie i subtelnie.

Bas w stereo jest być może nieco wydłużony, ale w trybie wielokanałowym na ogół subwoofer jest elementem całkowicie decydującym o końcowym efekcie. Średnicy nie brak nasycenia i dźwięczności, w charakterze ma trochę oleistości basu jak też subtelności góry, z wyczuciem spaja cały obraz i często, ale zawsze naturalnie, wychodzi na pierwszy plan. Służąc w ten sposób dialogom, nadaje im dobrą wyrazistość, ale nigdy krzykliwość. Ten niedrogi sprzęt prezentuje bardzo udany kompromis pomiędzy szczegółowością a przyjemnością, którą można czerpać nawet w długich seansach.

X, Y... Z

Twórcy systemów surround zarzucają nas kolejnymi wersjami, standardami, czasem bardziej, a czasem mniej przydatnymi. Po serii udoskonalanych formatów z rodziny Dolby ProLogic II (x) przyszedł czas na Dolby ProLogic IIz. Sama nazwa nie zapowiada wprawdzie specjalnych innowacji, sugerując bardziej kolejne wcielenie układów uprzestrzenniających, ale tym razem konstruktorzy mają specjalne argumenty przekonujące do nowego szaleństwa.

Pakiet DPL IIz działa praktycznie w obrębie dowolnego sygnału źródłowego 5.1 lub 7.1, może to więc być klasyczny Dolby Digital lub DTS albo też jeden z najnowszych systemów HD, Dolby TrueHD czy DTS HD. "Zetka" wyłuskuje z kanałów przednich informacje dotyczące wysokości dźwięku i na ich podstawie tworzy dwa nowe strumienie dla tzw. przednich głośników "górnych". Powinny one być rozstawione nieco szerzej względem kolumn przednich, ok. 45 stopni względem słuchacza, promieniując dźwięk wprost na niego. Głośniki (półkowe) można zawiesić w pewnej odległości, umieścić tuż przy suficie lub na regale.

Parametry
DENON AVR-1610
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 5
Moc8 [W] 2K 113
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI/komponent/kompozyt
Skaler -
Dekodery surround DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus, DD, EX, DTS, DTS ES, DTS Neo:6, DPL
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-1610

Wzorcowa czułość - 0,22 V, poziom szumów nie jest może tak wyśrubowany jak w (dobrym) wzmacniaczu zintegrowanym, tym niemniej odstęp 82 dB to i tak najlepszy rezultat w grupie. Wysoka moc pozwoliła dynamice wspiąć się na 103 dB.

Pasmo przenoszenia (rys. 1) prezentuje się także bardzo dobrze, na co składa się idealna praca przy 10 Hz (bez najmniejszego spadku) oraz zaledwie -2 dB przy 100 kHz.

Rozkład zniekształceń (rys. 2) też nie ujawnia słabości amplitunera, jedyne harmoniczne, o których warto wspomnieć, to druga oraz trzecia, delikatnie wybijające się powyżej -80 dB.

Zgodnie z deklaracjami producenta, amplituner pracuje z kolumnami o impedancji 6 omów i wyższej, stąd obecność pojedynczej charakterystyki dla 8 omów na wykresach z rys. 1. oraz rys. 3.

Na tym ostatnim poziom THD+N równy 0,1 % pojawia się już przy 1 W, a malejące zniekształcenia utrzymują się poniżej tej granicy w całym zakresie, aż do strefy przesterowania.

DENON testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu